Meningkatkan kecekapan pengangkutan awam

Kenaikan harga petrol sebanyak 41 peratus dan diesel 50 peratus mulai 5hb. Jun. 2008 baru lalu telah secara langsung memberi kesan kepada rakyat berpendapatan sederhana dan rendah terutamanya dari segi pengangkutan.

Kenaikan harga minyak telah membuka mata orang ramai tentang pentingnya pengangkutan awam. Kadar penggunaan pengangkutan awam di negara ini adalah rendah, hanya 16 peratus berbanding lebih 79 peratus di negara maju.

Kerajaan pula terus menggesa orang ramai menggunakan kemudahan pengangkutan awam. Persoalannya adakah sistem pengangkutan awam dinegara kita dapat memenuhi keperluan rakyat?

Justru, langkah yang drastik perlu diambil jika Kerajaan ingin meningkatkan penggunaan sistem pengangkutan awam daripada 16 peratus kepada 40 peratus. Setelah 50 tahun barulah Kerajaan bercadang menubuhkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam bagi merangka sebuah Pelan Induk Pengangkutan sedangkan sepatutnya negara telah pun mempunyai pelan induk pengangkutan awam yang bersepadu dan komprehensif bagi memastikan kecekapan perkhidmatan pengangkutan awam.
Cadangan saya bagi meningkatkan kecekapan pengangkutan awam seperti berikut:

• Kerajaan hendaklah membentang dan memantau dari semasa ke semasa rancangan pembangunan semua jenis perkhidmatan pengangkutan awam di Parlimen. Polisi perancangan hendaklah berasaskan lebuhraya tanpa tol.

• Memastikan prasarana dan perkhidmatan yang dibekalkan mesra pengguna dan effisien seperti liputan rel transit diperluaskan. Perkhidmatan pengangkutan awam sewajarnya lah mempunyai jaringan yang lebih menyeluruh.

• Memastikan perkhidmatan bas meliputi ke seluruh lokasi yang bolih dilalui kenderaan termasuk ke bandar-bandar kecil bagi kemudahan rakyat dengan memastikan harga yang berpatutan dan keselamatan yang lebih terjamin. Saya ingin mencadangkan pemandu bas ekpress memandu pada jarak yang lebih dekat. Saya mencadangkan pemandu bertukar di “Check Point” yang lebih sesuai. Tindakan penguatkuasaan yang lebih tegas perlu diambil bagi memastikan bas ekspress tidak bolih berusi lebih 10 tahun.

• Syarikat Prasarana Negara Berhad (SPNB) hendaklah tidak berorientasikan keuntungan tetapi mementingkan kemudahan pengangkutan awam.

• Memperluaskan rangkaian jalur perkhidmatan keretapi laju ke seluruh negara. KTMB perlu memperluaskan laluan dengan menambah beberapa laluan baru bagi memenuhi keperluan rakyat dan pelancong termasuk ke Terengganu satu-satunya negeri yang belum mempunyai sistem kereta api.

• Memberikan dan memperkenalkan lebih banyak insentif, peruntukan, bantuan dan galakan kepada pemberi khidmat pengangkutan terbaik dan sebaliknya denda yang setimpal kepada pelaku yang cuai dan tidak bertanggungjawab dengan mengkaji pelbagai akta dan skim yang telah diperkenalkan.

• Meningkatkan kemudahan di lebuh raya dan memastikan ianya selamat dalam semua aspek termasuklah menggantikan tanda arah (Road signage) yang mengelirukan dan bolih menyebabkan kemalangan. Kerajaan hendaklah membuat semakan tanda arah ini setiap 2 tahun termasuk lah kadar kelajuan kerana banyak jalan yang telah dinaiktaraf tetapi masih lagi dengan had laju yang lama.

————
Ucapan penangguhan pada 16 Julai 2008

About these ads

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 4,459 other followers