Ahli Parlimen Rantau Panjang kemuka usul 4 polis pukul Ketua Juri karate Indonesia

Ahli Parlimen Rantau Panjang, Abdul Fatah Haji Haron hari ini mengemukakan usul tergempar di bawah peraturan mesyuarat 18 (1) bagi membincangkan isu tertentu berkenaan kepentingan orang ramai yang perlu disegerakan mengenai tindakan Kekerasan anggota Polis Di Raja Malaysia yang mengancam keselamatan Tetamu Negara Dalam Pertandingan Karate Asia di Nilai, Negeri Sembilan.

YB Abdul Fatah HaronHarian Metro dan Malaymail hari ini melaporkan pada 24 Ogos 2007, Tetamu Negara dalam Pertandingan Karate Asia merangkap Ketua Juri Kontigen Karate Republik Indonesia, Donald Pieters Luther Kolopita telah dipukul oleh empat orang pegawai polis Malaysia sewaktu beliau berjalan kaki balik ke Hotel beliau setelah menghadiri mesyuarat teknikal di Hotel Alison Kelana yang berakhir di tengah malam.

“Kerana ketiadaan teksi, beliau terpaksa berjalan kaki pulang ke Hotel penginapan beliau. Ketika berjalan beliau di tahan 4 orang pegawai polis yang tidak berpakaian seragam yang dan tidak mengenalkan diri, mengikuti beliau dari Hotel Alison Kelana,” kata teks usul yang dikemukakannya kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat.

Sekiranya usul tersebut menepati kehendak peraturan mesyuarat 18 (2), maka mesyuarat Dewan akan membahaskannya pada hari isnin. Teks penuh usul akan disiarkan esok.

Sementara itu, di Jakarta, Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono menggesa anggota-anggota polis Malaysia yang didakwa membelasah seorang pengadil republik itu dihukum sewajarnya, lapor akhbar negara itu Kompas hari ini.

Yudhoyono berasa kesal dengan kejadian tersebut memandangkan selama ini kerjasama dua negara itu berjalan dengan baik, kata menteri sukan republik itu Adhyaksa Dault di sidang akhbar di Istana Presiden semalam selepas menyampaikan taklimat kes yang menimpa Donald Pieter Luther Kolopita dua hari lalu.

Menurut Adhyaksa, Yudhoyono meminta atlet-atlet Indonesia bersabar dan menunggu siasatan selesai.

Susulan kejadian tersebut, Indonesia menarik diri daripada Kejohanan Karate-Do Senior Asia ke-8 yang diadakan di Nilai selama tiga hari bermula Jumaat.

Manakala Menteri Luar Malaysia Datuk Seri Syed Hamid Albar yang berada di Jakarta berkata hakikat bahawa polis Malaysia telah menggantung kerja empat anggotanya yang didakwa memukul seorang pengadil karate Indonesia menunjukkan kes itu diberi perhatian serius oleh Malaysia.

Beliau yang bertalu-talu ditanya oleh media Indonesia sama ada kerajaan Malaysia sudah meminta maaf kepada pemerintah dan rakyat Indonesia berkait insiden itu, berkata media massa tidak seharusnya mengemukakan pertanyaan itu tanpa mengetahui latar belakang sebenar kejadian.

“Dalam kejadian ini, bukan kerajaan Malaysia yang melakukan kesalahan. Anda semua seharusnya tidak membuat andaian tanpa mengetahui latar belakang insiden itu yang sebenarnya,” katanya dalam tiga pertemuan dengan media massa pada lawatan kerja dua harinya ke sini pada Selasa.

Beliau diajukan pertanyaan itu pada sidang akhbar selepas menyampaikan ucaptama pada seminar 50 tahun hubungan diplomatik Malaysia-Indonesia, selepas mengadakan kunjungan hormat kepada Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono dan ketika hendak memasuki kereta meninggalkan Istana Presiden di sini selepas kunjungan hormat itu.

Syed Hamid yang diiringi Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan pada sidang akhbar di Istana Presiden, berkata anggota polis berkenaan kini digantung kerja dan ditahan gaji setengah bulan sehingga siasatan selesai.

Musa pula sambil mengulangi bahawa polis Malaysia akan bertindak tegas terhadap anggotanya jika terbukti bersalah dan menggunakan kekerasan berlebihan, berkata kertas siasatan kes itu akan siap dalam tempoh dua hari lagi.

“Saya sendiri telah mengarahkan supaya pegawai-pegawai itu digantung kerja sehingga selesai siasatan dan jika terbukti mereka akan dihadapkan ke mahkamah,” katanya dan menjelaskan bahawa insiden itu berlaku ketika polis sedang menjalankan operasi membanteras jenayah.

Ketika menjawab soalan wartawan Malaysia, Syed Hamid berkata hubungan dua hala antara Malaysia dan Indonesia terlalu kukuh untuk digugat oleh kes seperti itu.

“Harus diingat bahawa ketika terdapat lebih 1.5 juta rakyat Indonesia yang bekerja di Malaysia, pasti akan terjadi beberapa kes melibatkan mereka dan biarlah proses undang-undang berjalan dan menghukum mereka yang bersalah,” katanya.

Hubungan dua hala Malaysia-Indonesia sekarang dalam kedudukan terbaik dan Malaysia tidak akan membiarkan sebarang kes menjejaskannya, kata Syed Hamid sambil menegaskan bahawa kerajaan Malaysia sentiasa memberi perhatian serius dalam menjaga hubungan itu.

Di Seremban, Ketua Polis Negeri Sembilan Datuk Mohd Noh Kandah berkata siasatan dijalankan mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kecederaan.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut berhubung kes itu yang mendapat liputan meluas akhbar Indonesia termasuk Sinar Harapan.

Teks penuh Usul 18 (1) Ahli Parlimen Rantau Panjang, Abdul Fatah Haji Haron yang dihantar kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat.

28 Ogos 2007

Kepada
YB Tan Sri Dato’ Seri Diraja Ramli bin Ngah Talib
Yang Di-pertua Dewan Rakyat
Parlimen Malaysia
Kuala Lumpur

Tuan Yang Dipertua
USUL MENANGGUHKAN MESYUARAT
DI BAWAH PERATURAN MESYUARAT 18(1)

Kekerasan Pegawai Polis terhadap Tetamu Negara
“Bahawa di bawah Peraturan Mesyuarat 18(1), Dewan ini memberi laluan kepada Ahli Parlimen Kawasan Rantau Panjang, Abdul Fatah Haji Harun untuk menangguhkan Majlis Mesyuarat untuk membincangkan suatu perkara tertentu berkenaan kepentingan orang ramai yang perlu disegerakan iaitu mengenai tindakan Kekerasan anggota Polis Di Raja Malaysia yang mengancam keselamatan Tetamu Negara Dalam Pertandingan Karate Asia di Nilai, Negeri Sembilan”.

Tuan Yang Dipertua
Seperti yang dilaporkan akhbar Metro dan Malay Mail (28 Ogos) dan media arus perdana Indonesia (Sinar Harapan), pada 24 Ogos 2007, Tetamu Negara dalam Pertandingan Karate Asia merangkap Ketua Juri Kontigen Karate Republik Indonesia, Donald Pieters Luther Kolopita telah dipukul oleh empat orang pegawai polis Malaysia sewaktu beliau berjalan kaki balik ke Hotel beliau setelah menghadiri mesyuarat teknikal di Hotel Alison Kelana yang berakhir di tengah malam.

Kerana tidak dapat Teksi, beliau terpaksa berjalan kaki pulang ke Hotel penginapan beliau. Ketika berjalan beliau di tahan 4 orang pegawai polis yang tidak berpakaian seragam dan tidak mengenalkan diri, mengikuti beliau dari Hotel Alison Kelana.

Takut akan beliau di ikuti penjahat beliau terus melari tetapi diserang dan berlaku tumbuk menumbuk sehingga Donald Pieters Luther Kolopita di pukul sehingga cedera dan kemudiannya di gari sebelum di bawa ke Balai polis Nilai.

Di dalam Kereta polis, tetamu negara tersebut di pukul sehingga pengsan walaupun polis sudah mengenali indentiti beliau.

Insiden ini adalah perkara yang tertentu kerana ia merupakan satu kekerasan yang berlaku keatas tetamu negara yang kita undang untuk menjadi Juri pertandingan Karate Asia.
Ia adalah pekara yang berkepentingan Orang Ramai kerana kekerasan Polis terhadap orang ramai sudah membabitkan tetamu negara dan melibat jiran kita Indonesia.

Tuan Yang Dipertua,
Perkara ini perlu disegerakan kerana ia telah memalukan negara dan membangkitkan kemarahan pemimpin negara jiran serumpun yang mencaci nama baik negara dan kini mendapat perhatian berat Presiden Indonesia dan Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) Indonesia yang akan mencacatkan hubungan diplomatik kita dengan Indonesia.

Saya mohon mencadangkan,

Abdul Fatah Haji Harun
Ahli Parlimen Rantau Panjang

48 Respons

  1. Memang benar,

    saya berada di jakarta terkejut dengan peristiwa itu apabila mendengar di tv mereka. Ramai yang tidak puas hati dikalangan rakyat dan pemimpin Indonesia. Ada yang mengatakan bahawa Malaysia semaikn kurang ajar dah hairan mengapa mereka di hina begitu.

    saya harap semua pihak dapat memulikan kembali reputasi malaysia dimata mereka kerana saban hari banyak kes penderaan melibatkan rakyat indonesia yg dilakukan oleh rakyat malaysia. apakah kita tidak malu…bukankan mereka ini manusia dan telah banyak membantu sesama membangunkan malaysia hingga teguh kini dan maju…kalau tak ada rakyat indonesia, mungkin KLCC pun tak tak terbina.

    malulah sikit wahai rakyat malaysia….jangan terlupa kebanyakkan kita adalah juaga dari keturunan indonesia…cuma generasi berbeza…

    investor yg malu

  2. Semboyan Mesra, Cepat , Betul sangat Ironis Polisi Malaysia. Sebaiknya ganti saja Binatang, Buas, Keji dan Biadab. Dari Segi Agama Islam pun tidak pantas berlaku seperti itu. Tangan Sudah diborgol, dibawa ke Mobil , terus kaki Donald diinjak injak supaya PATAH. Apakah yang pantas melakukan seperti itu selain ANIMAL.

  3. Saudara Ahmad Ali,

    Kejadian yg menimpa jurulatih tersebut memanglah satu yang mengejutkan dan amal dikesali. Sebagai rakyat Malaysia, saya juga berasa sangat sedih dengan kejadian seumpama itu.

    Soal keturunan tidak perlu dibangkitkan di sini kerana sekiranya kejadian itu melibatkan bangsa dari negara selain Indonesia, kita juga akan turut merasa kesal.

    Memang tidak dinafikan, ramai pekerja/buruh dari Indonesia yang terlibat dalam pembinaan KLCC. Jangan lupa, mereka datang bekerja di sini bukannya secara percuma. Mereka dibayar gaji (termasuklah yang bekerja secara haram). Berapa ramai dari mereka dan juga keluarga mereka yang telah mendapat faedah dari pembinaan KLCC?

    Juga jangan dilupakan, berapa ramai orang Indonesia yang bekerja di sini yang melakukan kergiatan jenayah? Berapa ramai dari warga Indonesia yang datang ke sini semata-mata hanya untuk melakukan jenayah? Terbaru, seorang bayi berusia 11 bulan telah didera hingga meragut nyawa oleh pembantu rumahnya. Pernahkah anda saksikan demonstrasi di adakan oleh rakyat Malaysia untuk menyatakan bantahan terhadap kegiatan jenayah yang dilakukan oleh warga Indonesia di sini?

    Perkara pokok yang ingin saya luahkan di sini ialah janganlah kita lari dari topik bila berlakunya sesuatu insiden. Yang bersalah tetap bersalah. Anggota polis yang melakukan keganasan tersebut sudah pasti akan diambil tindakan.

  4. Saudara Jauhari,

    Secara khususnya, kamu telah menghina keseluruhan Pasukan Polis Malaysia di atas insiden yang menimpa Ketua Juri Kontigen Karate Republik Indonesia, Donald Pieters Luther Kolopita.

    Saya sangat kesal dengan cara kamu mengulas isu ini. Sekiranya Islam dijadikan landasan untuk kamu menyatakan kekesalan kamu, bahasa yang kamu gunakan tidak lansung melambangkan Islam. Istilah Binatang, Buas, Keji dan Biadab yang kamu gunakan untuk ditujukan kepada institusi Kepolisian Malaysia sungguh biadap sekali.

    Sekiranya semua anggota Polis di Malaysia sedemikian rupa, pasti semua warga Indonesia yang datang bekerja di Malaysia secara HARAM/ILLEGAL akan dipatahkan kaki mereka.

  5. Saya sangat bersetuju dgn saudara Jamal.Sandara Jauhari ne tentu warga Indon kan.Jadi tok sah lah nak komen dengan penuh beremosi lebih2.

    Saya sebagai rakyat malaysia sangat berbangga dengan kredibiliti dan tanggungjawab yang dimainkan oleh Pasukan Polis Malaysia untuk mencegah Jenayah yang semakin berleluasa disebabkan kebanjiran rakyat Indon yang semakin menjadi2 dan rampokkan dan rogol oleh pendatang indonesia ini yang telah menyebabkan perkara itu terjadi.

    Didalam kita menyambut kemerdekaan yang ke 50 semoga ALLAH memberkati dan merahmati pasukan Polis kita.

    Amin…..

  6. Yang terhormat tuan-tuan di malaysia

    saya orang Indonesia (bukan indon), saya tidak tahu apa yang terjadi dan tidak tahu latar belakang kejadian pemukulan terhadap Donald (dan yang lain-lain) sebenarnya.
    Yang saya tahu adalah saya sebagai orang Indonesia (sekali lagi bukan indon) tersinggung dan marah dengan keangkuhan tuan-tuan yang terhormat di malaysia.
    Pantaskah perlakuan polis diraja malaysia yang merupakan anggota dari tuan-tuan yang terhormat melakukan kebiadaban?????????
    Bagaimana kalau terjadi sebaliknya???????
    Marahkah tuan-tuan yang terhormat di Malaysia??????

    Bagaimana tuan??????
    (saya panggil anda tuan bukan berarti saya budak anda)

    Terima kasih

  7. Ya..Terima kasih ya Pak Udin.Ku kira kamu ini pun rakyat Indonesia (Indon).Kita hidup didalam negara yang punya undang2 dan perlembagaan.Ku kira semestinya semua orang mesti berlaku adil.Baik untuk pasukan Polis mahupun pun sesiapa sahaja.

    Sesiapa yang bersalah pastinya akan dihukum.Biar proses undang2 yang mengendalikannya.

    Kamu panggil dengan panggilan TUAN ataupun DATUK SERI tidak semestinya dapat mengubah persepsi kami terhadap kamu tapi bukan semuanya.

    Maka kalau kamu tidak suka semestinya kamu keluarrrrrr BARIS!!!!!!!!!.

  8. Adalagi.. FRU Pukul penyokong bola Malaysia Di Pesta Bola Merdeka Stadium Kelana Jaya PJ Malaysia lwn Singapura..

  9. tentu saja malays ini nggak ngerti, soalnya pers mereka dibelengu. Segala sesuatunya dengan kontrol ketat. Polis polis itu sudah terbiasa melakukan hal kebiadapan yang serupa dan bagai pepatah sepandai pandai tupat melompat akhirnya jatuh juga. Penganiayaan itu sering mereka lakukan kepada TKI-TKI tanpa resiko apa apa buat mereka. Kali ini polis itu mengira menganiaya Donald sah sah saja . Kadang saya juga berpikir, janganlah hanya seorang Donald. Masih ingat bagaimana politisi Anwar Ibrahim dengan mata lebam dianiaya polis. Itu menimpa sekelas Anwar Ibrahim karena berseberangan dengan Mahattir. Besok perayaan 50 tahun Malaysia. Silahkan perdengarkan lagu kebangsaan Malaysia yang sebenarnya menjiplak nada lagu stambul Terang bulan dari Indonesia itu.

  10. Ini lagi sorang kepala jendul.Kamu pikir dengan isu mata lebam mantan Timbalan Perdana Menteri (Datuk Seri Anwar Ibrahim) maka kamu sudah berpikiran yang Polis Malaysia sudah ‘brutal’ gitu.

    Kamu mesti meluaskan skop kamu itu.Jangan jadi katak dibawah tempurung.

    Kamu ingat lagu kebangsaan KAMI diciplak dari lagu kebangsaan Indon.Please……….

    Memang sahlah kamu ne orang yang sangat cetek pemikiran.

  11. Terima kasih buat tuan samri07, semoga kita semua mempunyai idealisme dan patriotisme terhadap negara masing-masing dan alangkah baiknya saling berbenah bukan membanggakan kesalahan. Kalo saya quote ucapan anda “Ku kira semestinya semua orang mesti berlaku adil” anda benar.
    Saya tegaskan, ini bukan perkara suka atau tidak suka, tapi telah terjadi ketidak-adilan yang dilakukan oknum polis diraja malaysia, semoga hukum dan undang-undang di malaysia dapat berlaku adil tanpa ada yang ditutup-tutupi.
    sekali lagi terima kasih

  12. Tentu saja tidak cetek. Kamulah yang cetek yang tidak tahu Irama lagu Terang bulan itu. Apalagi tentang anwar Ibrahim yang sering juga melawat ke Indonesia. Sahlah kamu ne yang sangat cetek pemikiran. Coba google : “Stambul terang Bulan” supaya tak ceteklah otak kamu. Kho kho kho

  13. aku sekang ni confuse gak,gi mane2 msti ade je muka mamat n minah indon.ade permit ke tak,aku pun tak tau.dah rase mcm berada kat indonesia lak.kdg2 aku nak lik kg,naik bas kena berdiri sebab tmpt duduk dah penuh ngan penumpang yg kebanyakkannye indon.ayo lah hai…semak je aku rase lah…pening pale.perangai diaorang dah lah takde yang semenggah.buat mcm negara sendiri je.meluat aku tgk nye.
    ade ati nak kutuk2 malaysia lak.dah lah cari makan kat sini buat mcm negara sendiri.kalau rase malaysia ni teruk sangat gi lah lik negara sendiri…cau..

  14. Ne lah lagi satu perangai orang Indon ne.Orang punya barang ke orang punya bini ker ke semua dia rasa dia punya.Sebab tu siang ke malam ke dia main pecah masuk rumah orang jer.Dah le merempat kat tempat orang.

    Tak sedar sedar diri lagi.Hai malaun todi betul la diaorang ne tau.

    Apa punya bangsa la ne.Kita tengok dia punya media lagi haru biru kutuk kita.Macam bagus sesangat depa ne.

    Baik kita konvrantasias sahaja mereka2 ini.

    Amacam.

  15. A lot of prejudice going around here. Are our police becoming like the American police force, beating innocent blacks, just because they’re black? Hope we Malaysians don’t become a bunch of hypocrites.

  16. Assalamu’alaikum,

    Saya mohon moderator tidak meluluskan komen yang kutuk mengutuk dan berharap benar agar komen dimoderatekan untuk kebaikan semua.

    Kepada semua, diharap jagalah tertib anda sebagai seorang muslim. Samada Malaysia atau Indonesia, saya anggar ramai yang berkunjung ke sini adalah warganegara Islam. Maka itu janganlah kita bertengkar membabi-buta, tuduh menuduh dan bersifat egoist di atas platform kenegarawan sementara duniawi ini – yang salah tetap salah, yang benar tetap benar. Namun yang Maha Menghakimi hanya Allah Yang Maha Esa, subhanAllah.

    Wassalamu’alaikum.
    Salam

  17. Berlaku di Lapangan hari ini

    29/08/2007 12:08
    Seratusan Orang Bakar Bendera Malaysia di Medan
    Khairul Ikhwan – detikcom

    Medan, Protes terhadap berbagai kasus kekerasan terhadap WNI di Malaysia juga terjadi di Medan, Sumatera Utara. Sebuah bendera Malaysia sempat dibakar demonstran.

    Protes tersebut dilancarkan seratusan aktivis Satuan Mahasiswa Pemuda Pancasila (Satma PP) di Konjen Malaysia, Jl Imam Bonjol, Medan, Sumatera Utara, Rabu (29/8/2007).

    Para demonstran menuntut pemerintah Malaysia meminta maaf secara terbuka kepada Indonesia atas kasus-kasus kekerasan terhadap WNI. Termasuk tindakan brutal polisi Malaysia terhadap wasit karate Indonesia Donald Luther Kolopita, pada 24 Agustus lalu.

    “Kami juga mendesak pemerintah Indonesia bersikap tegas agar harga diri bangsa tidak dilecehkan. Embargo perjanjian bilateral dengan Malaysia dan galakkan aksi ganyang Malaysia,” kata Ketua Satma PP Sumut, Budi Syahputra saat membacakan pernyataan sikap.

    Dalam aksinya, Satma PP Sumut juga sempat melakukan aksi pembakaran bendera Malaysia. Namun polisi berhasil mengamankan bendera tersebut sebelum terbakar seluruhnya.

    Akibat aksi ini, arus lalu lintas di Jl Imam Bonjol tersendat. Sejumlah petugas terlihat sibuk mengatur lalu lintas di jalan tersebut.

  18. Malaysia Didesak Meminta Maaf

    Liputan6.com, Jakarta: Ratusan orang dari organisasi beladiri dan kepemudaan berunjuk rasa di Kedutaan Malaysia di Jakarta Selatan, Rabu (29/8). Mereka mendesak pemerintah Malaysia meminta maaf atas penganiayaan Ketua Dewan Wasit Kontingen Karate Indonesia, Donald Luther Colopita, oleh polisi Malaysia. Jika hingga 3 September belum meminta maaf, pengunjuk rasa akan merazia warga

    Malaysia di Jakarta.
    Para pengunjuk rasa yang memaksa masuk ke Kedutaan Malaysia sempat terlibat saling dorong dengan polisi. Pihak kedutaan akhirnya menerima lima perwakilan pengunjuk rasa termasuk anggota Komisi I DPR Yorrys Raweyai.
    Terkait pemukulan Donald, Menteri Luar Negeri Malaysia, Dato Seri Syed Hamid Albar, menegaskan pemerintahnya akan menegakkan proses hukum yang tegas. Namun, Malaysia tak akan meminta maaf kepada bangsa Indonesia [baca: Simpati Terhadap Donald Terus Mengalir].
    Sementara itu, ratusan anggota Pemuda Pancasila mendatangi Kantor DPRD Provinsi Jawa Timur di Surabaya. Mereka mendesak pemerintah Indonesia mengusir diplomat Malasyia karena pemerintah Malaysia enggan meminta maaf.
    Usai berorasi, pengunjuk rasa mendatangi Garden Palace Hotel. Mereka datang karena sejumlah atlet bulutangkis Malaysia menginap di hotel tersebut. Para atlet Malaysia berada di Surabaya untuk berlaga dalam turnamen bulutangkis di Gedung Olahraga Soedirman.(TOZ/Tim Liputan 6 SCTV)

  19. Kedubes Malaysia Didemo

    Oleh
    Natalia Santi/Bachtiar

    SH/Don Peter
    PROTES MALAYSIA – Sejumlah karateka bergabung dengan Pemuda Pancasila berunjuk rasa di depan Kedutaan Besar Malaysia, Jakarta, Rabu (29/8). Mereka menuntut permintaan maaf Pemerintah Malaysia dan mengadili pelaku penganiayaan terhadap wasit karate asal Indonesia, Donald Pieter Luther Colopita beberapa hari lalu.

    Jakarta – Reaksi atas pengeroyokan terhadap wasit karate Indonesia, Donald Pieter Luther Colopita oleh polisi Malaysia, terus berlanjut. Rabu (29/8) siang ini, ratusan pemuda yang tergabung dalam induk karate FORKI serta simpatisan Pemuda Pancasila (PP) menggelar unjuk rasa di depan Kantor Kedutaan Besar Malaysia di Jalan HR Rasuna Said, Kuningan, Jakarta Selatan.

    Mereka memprotes pengeroyokan yang dilakukan empat polisi Malaysia terhadap wasit kareta Indonesia, Donald Pieter Luhter Colopita, Jumat (24/8) dini hari, yang datang ke Malaysia atas undangan resmi untuk menjadi wasit di kejuaraan karate Asia.
    Pengunjuk rasa sempat bentrok dengan aparat kepolisian karena melemparkan air mineral, spanduk, bambu dan membakar spanduk di depan gerbang Kantor Kedubes Malaysia. Pengunjuk rasa kemudian bergerak ke Komisi I DPR.

    Dalam orasinya, massa mendesak pemerintah untuk memutuskan hubungan diplomatik dan mengusir semua diplomat Malaysia yang berada di Indonesia, serta menarik pulang semua diplomat Indonesia yang berada di negeri jiran tersebut.

    Pemerintah juga dituntut untuk mengambil alih semua perusahaan Malaysia yang ada di Indonesia di antaranya Stasiun Pengisian Bahan Bakar Umum (SPBU) Petronas serta berbagai bidang usaha lainnya.

    Pengunjuk rasa juga meminta Presiden Susilo Bambang Yudhoyono tidak menghadiri satu pun undangan dari Pemerintah Malaysia, termasuk undangan menghadiri hari kemerdekaan Malaysia pada 4 September mendatang.

    Pengamatan SH di lokasi, massa gabungan mulai berkumpul sejak pukul 09.00 WIB. Mereka menggunakan kendaraan pribadi seperti mobil dan sepeda motor serta truk kecil menuju ke Kantor Kedubes Malaysia di Jalan HR Rasuna Said, Kuningan.

    Konsentrasi massa yang membludak di depan Kantor Kedubes Malaysia mengakibatkan kemacetan arus lalu lintas hingga mencapai perempatan lampu merah Kuningan, Jakarta Selatan. Aksi diwarnai dengan bentrokan antara pengunjuk rasa dengan 350 petugas kepolisian dari Polda Metro Jaya, Polres Metro Jakarta Selatan, serta Polsek Metro Setia Budi, Jakarta Selatan.

    Sekitar pukul 10.30 WIB, Duta Besar Malaysia Dato’ Zaenal Abidin bin Muhamad Zain akhirnya menerima 10 orang wakil pengunjuk rasa, yakni dari Pemuda Pancasila dan FORKI. Setelah 45 menit bertemu, akhirnya disepakati bahwa Pemerintah Malaysia akan segera menindaklanjuti kasus itu serta memberikan hasil pengusutan kasus tersebut pada Jumat (31/8).

    Pihak FORKI dan Pemuda Pancasila menerima keputusan tersebut dengan baik. Meski demikian, Yorys Raweyai, salah seorang Ketua Pemuda Pancasila yang membidangi Satuan Pelajar dan Mahasiswa DPP, mengatakan akan bertindak tegas jika Pemerintah Malaysia tidak mampu membuktikan janjinya. “Jika pada 31 Agustus 2007 tidak ada penyelesaian atas kasus ini, kami akan melakukan sweeping terhadap warga negara Malaysia yang berada di Indonesia serta 14 perusahaan yang di Jakarta,” katanya.

    Datang ke Deplu
    Duta Besar Malaysia untuk Indonesia Dato’ Zainal Abidin bin Muhamad Zain, Rabu (29/8) sore, dijadwalkan memenuhi panggilan Departemen Luar Negeri berkaitan dengan kasus pemukulan wasit karate Indonesia oleh oknum polisi Malaysia. “Bapak Duta Besar menyatakan kesediaannya untuk hadir sore ini,” kata Teguh Wardoyo, Direktur Perlindungan WNI dan Badan Hukum Indonesia Departemen Luar Negeri, kepada SH, Rabu siang ini.
    Sementara itu, Presiden Susilo Bambang Yudhoyono, Selasa (28/8), sudah menyatakan menghargai komitmen pemerintah Malaysia yang menganggap serius setiap masalah yang menimpa warga negara Indonesia (WNI) di Malaysia, termasuk pemukulan oleh polisi Malaysia terhadap Donald Luther Colopita.

    “Pemerintah Malaysia menyampaikan komitmen dan tanggung jawabnya untuk membawa masalah ini ke proses hukum, dalam arti memberikan sanksi kepada siapapun yang bersalah,” kata Presiden usai bertemu dengan Menlu Malaysia Syed Hamid Albar dan Kepala Kepolisian Malaysia Tan Sri Musa Hassan di Kantor Presiden, Jakarta, Selasa (28/8).
    Namun ditanya soal permohonan maaf resmi dari pemerintah Malaysia, Syed Hamid Albar sama sekali tidak menyinggung hal ini. Albar mengatakan pemerintah Malaysia memilih untuk menempuh jalur hukum supaya kasus ini menjadi jelas. Menanggapi pernyataan itu, Presiden Yudhoyono mengatakan tidak bisa memaksa pemerintah Malaysia atau kepolisian Malaysia untuk meminta maaf.

    Presiden berpendapat, kalau meminta maaf itu sesungguhnya bagian dari kepribadian. Tahun lalu, Presiden pernah meminta maaf kepada Malaysia dan Singapura tahun lalu ketika asap kebakaran hutan di Indonesia sampai ke kedua negara itu.

    “Nah dalam konteks ini, saya serahkan pada pihak Malaysia. Bagi saya, hukum dan keadilan ditegakkan dan tentunya semangat persahabatan harus kita pelihara, termasuk bagaimana kita mengelola masalah-masalah seperti ini dengan penuh pengertian sambil memahami perasaan kita, perasaan indonesia,” ujarnya.

    Hilangkan Prasangka
    Mantan Menteri Luar Negeri Ali Alatas juga mengatakan masalah prasangka negatif yang tertanam di benak rakyat Malaysia dan Indonesia merupakan masalah besar yang mengganjal penyelesaian masalah-masalah bilateral lainnya. Opini publik Malaysia menganggap rakyat Indonesia bodoh (tidak kompeten), sebaliknya rakyat Indonesia menganggap warga Malaysia sombong (arogan).

    Dalam pembentukan opini publik, kesan pekerja migran yang tidak berpendidikan dan tidak memiliki dokumen yang sah belum lagi masalah sosial yang ditimbulkannya mendominasi persepsi soal Indonesia di kalangan warga Malaysia. “Seperti stereotipe lainnya, kesan ini tentu saja salah dan menyesatkan,” kata Ali dalam pidato peringatan 50 Tahun Hubungan Indonesia-Malaysia di Jakarta, Selasa (28/8).

    “Pekerja migran Indonesia adalah manusia, dengan hak-hak yang tidak boleh diabaikan apapun situasinya. Mereka memberi kontribusi, baik bagi negara tempatnya bekerja dan negaranya. Mereka memberi solusi bagi masalah kekurangan tenaga kerja di Malaysia dan pengangguran di Indonesia. Dan tentu saja, Indonesia lebih dari sekadar negara penghasil pekerja migran,” kata Ali yang mewakili Menlu Hassan Wirajuda yang tengah mengadakan kunjungan kerja ke Amerika Latin.
    Prasangka kesombongan Malaysia muncul akibat dua faktor, kata Ali. Pertama, persepsi akibat banyaknya warga Indonesia yang menderita dan dianiaya dengan kejam di Malaysia. Kedua, ketidakstabilan pendapat publik di tengah berkembangnya demokrasi di Indonesia saat ini.

    “Stereotipe Malaysia yang arogan juga menyesatkan, sama seperti stereotipe Indonesia yang tidak kompeten,” kata Ali. Selama anggapan-anggapan yang salah itu masih ada, hal itu dapat menimbulkan ketegangan hubungan kedua negara yang pada akhirnya dapat menggagalkan berbagai upaya untuk menyelesaikan masalah bersama.

    Sementara itu, Menlu Malaysia Syed Hamid Albar dalam pidatonya juga menegaskan Indonesia adalah mitra terdekat di Asia dan hubungan kedua negara sedang dalam puncaknya. Dia mengharapkan media massa dapat memberitakan lebih banyak hal positif dalam hubungan kedua negara ketimbang masalah-masalah negatif yang dapat mengganggu kedekatan bilateral. (dina sasti damayanti)

  20. Stereotypes ‘hurt Malaysia, RI relations’
    Alice Coster, The Jakarta Post, Jakarta
    Stereotypes and misperceptions of the “arrogant Malaysian” and the “incompetent Indonesian” are holding back understanding between the two countries, a seminar on “50 years of Indonesian-Malaysian Relations” was told in Jakarta on Tuesday.

    These “deep rooted” and “highly emotive” misconceptions needed to be changed to foster better bilateral relations between Indonesia and Malaysia.
    This would build an ASEAN community as well as help bridge the gap between the Muslim and Western world.
    The seminar was hosted by the Centre for Strategic and International Studies (CSIS) and the Institute of Strategic and International Studies (ISIS) Malaysia.
    Malaysia’s Foreign Affairs Minister Syed Hamid Albar, said that politically and economically Indonesia was Malaysia’s “closest partner” in ASEAN.
    However, sensitive issues between the two countries, such as Indonesian migrant workers in Malaysia and overlapping territorial claims marred bilateral relations.
    “Issues, highly emotive, could affect the long established ties between both our countries,” said the minister. “Sentiments and emotions must not be allowed to overrule our mind and cloud our judgment.”
    The foreign minister is currently visiting Jakarta ahead of Malaysia’s 50th anniversary of independence. He met with President Susilo Bambang Yudhoyono Tuesday and Vice President Jusuf Kalla on Monday.
    Also speaking at the seminar was former Indonesian foreign minister Ali Alatas, who said there was a perception in Indonesia that the 1.5 million Indonesian migrant workers in Malaysia were treated with “deliberate disdain” and “cruelty”, thus exacerbating stereotypes.
    “Let us view this problem for what it really is,” he said, “a flash point between our two countries, a time-bomb threatening to explode at any time.”
    Alatas said Indonesia and Malaysia must conscientiously implement the memorandum of understanding on the protection of Indonesian migrant workers.
    The memorandum was signed in 2006 by the two neighboring countries to provide a legal basis for the protection of Indonesian workers in Malaysia and guarantee their rights.
    “This is a human right that they cannot possibly enjoy without intensive cooperation between Malaysian authorities and the concerned officials in the Indonesian government,” he said.
    Mohamed Jawhar Hassan, chairman and CEO of ISIS Malaysia, also stressed the need to improve handling of the “critical issue” of foreign workers in Malaysia.
    “Malaysia must do more to handle our guest foreign workers not only from Indonesia but other countries,” said Jawhar. “We rely so heavily on them, so our laws, our institutions and our treatment of them needs to be improved.
    “At the same time, the problems associated with managing such a huge presence (of foreign workers), one fifth of our working population, must be understood,” said Jawhar.
    Echoing Hamid Albar, Hassan said Indonesia was Malaysia’s “number one” neighbor and improving the management of bilateral relations was crucial.
    Jawhar said the two Muslim majority countries enjoyed international recognition, contributing to constructive debate on Islam and democracy. Therefore, better understanding between Indonesia and Malaysia was required if they were to play a greater role in closing the divide between the Muslim and Western worlds.
    “We can work together, in underlining what are the real issues between the Muslim world and the West and what are the real solutions.”

  21. Disweeping, Atlet Malaysia Balik ke Negaranya
    Surabaya, CyberNews. Akibat penyisiran (sweeping) yang dilakukan massa Pemuda Pancasila di Surabaya, Rabu (29/8), lima atlet bulutangkis Malaysia kembali ke negaranya.
    Aksi turun jalan massa PP Jatim ini sebagai respon sikap pemerintah Malaysia yang tak menyampaikan permintaan maaf atas pemukulan petugas kepolisian setempat terhadap wasit karateka Donald Luther Kolopita. Wasit karate asal Indonesia menderita luka cukup parah atas perlakuan buruk petugas kepolisian negeri jiran tersebut.
    Massa PP Jatim yang jumlahnya ratusan orang dengan berpakaian doreng oranye dan kuning bergerak menuju Gedung DPRD Jatim. Mereka kemudian melanjutkan aksinya di depan Hotel Garden Palace di Jalan Yos Sudarso Surabaya. Mereka datang ke Hotel Garden Palace karena di hotel tersebut ada sejumlah atlet dari Malaysia yang mengikuti kejuaraan bulutangkis Gudang Garam Jawa Indonesia Challenge yang bakal dihelat di Kota Surabaya.
    Tapi, puluhan polisi yang menjaga pintu gerbang hotel tersebut langsung menghalau massa PP. Sehingga massa PP tak bisa masuk ke dalam halaman dan ruang hotel untuk menjalankan sweeping. Pada aksi kemarin, massa PP membawa spanduk besar bertuliskan, “Ganyang Malaysia!, Putuskan Hubungan Diplomatis dengan Malaysia!”.
    “Jika pemerintah tak merespon tuntutan rakyat Indonesia, kita bakal menggelar aksi serupa di kemudian hari. Kami akan mengerahkan massa lebih besar lagi,” tegas Ketua PP Jatim, Doni kepada wartawan.
    Pasca-sweeping massa PP ini, sebanyak lima atlet bulutangkis negeri Jiran itu kembali ke negaranya. Mereka baru tiba di Surabaya, Selasa (28/8) untuk berpartisipasi di kejuaraan Gudang Garam Jawa Pos Indonesia Challenge. Dengan alasan keamanan, kelima atlet dan ofisial Malaysia itu diminta kembali ke negaranya.
    Salah seorang panitia kejuaraan ini, Ridwan, mengatakan, kelima atlet dan ofisial Malaysia itu pulang karena pertimbangan keamanan dan menghindarkan hal-hal yang tak diinginkan. Mereka balik ke Malaysia, Rabu sekitar pukul 12.00.

  22. DPR Tak Restui Kunjungan Presiden dan Wapres ke Malaysia
    29/08/07 13:58

    Jakarta (ANTARA News) – DPR tidak merestui kunjungan Presiden Susilo Bambang Yudhoyono dan Wapres Jusuf Kalla ke Malaysia untuk menghadiri HUT negara itu pada 31 Agustus.

    Hal itu merupakan kesimpulan pertemuan sejumlah pimpinan organisasi pemuda, kalangan atlet karateka dan Pimpinan Pusat Pemuda Pancasila di Gedung DPR/MPR Jakarta, Rabu.

    Pertemuan itu dipandu Wakil Ketua Komisi I DPR, Sidharto Danusubroto, didampingi Arif Mudatsir Mandan dan Yusron Ihza serta dihadiri Ketua DPR, Agung Laksono.

    DPR bahkan meminta pemerintah mengevaluasi hubungan diplomasi kedua negara, menyusul aksi kekerasan terhadap warga Indonesia, termasuk TKI oleh aparat negara Malaysia.

    Arif mudatsir menyatakan tidak ada ruginya Indonesia mengevaluasi hubungan diplomatik dengan Malaysia. “Kalau kita tarik juga 1,5 juta TKI kita, Malaysia pasti kelabakan,” katanya.

    Arif Mudatsir mengemukakan Indonesia tidak bisa membiarkan tindakan Malaysia kepada warga negara Indonesia. Tindakan Malaysia sudah di luar kewajaran, karena secara beruntun dilakukan kepada TKI serta kepada warga Indonesia yang berkunjung ke Malaysia. Terakhir dilakukan terhadap Ketua Dewan Wasit Karateka Indonesia, Ronald Pieter Kolopita.

    “Penghinaan Malaysia terhadap Indonesia sudah sedemikian dalam. Tidak lagi memerhatikan norma-norma hubungan baik sebagai tetangga,” katanya politisi PPP itu.

    Arif menyatakan peninjauan kembali hubungan diplomatik kedua negara harus dilakukan sebagai tindakan balasan atas sikap Malaysia kepada warga Indonesia. “Tindakan Malaysia tidak bisa dibiarkan. Pemerintah harus tegas,” katanya.

    Dalam kaitan rencana penyisiran yang dilakukan kalangan pemuda kepada warga Malaysia, Arif menilai tindakan itu sebagai balasan karena pemerintah tidak tegas terhadap Malaysia.

    “Itu sebagai bukti adanya kemarahan, yang disebabkan oleh pemerintah yang tidak tegas terhadap Malaysia,” katanya.

    Malaysia menolak untuk meminta maaf kepada Indonesia, kata Arif, sikap itu sebagai bentuk kesombongan Malaysia.

    Komisi I DPR telah menetapkan jadwal untuk memanggil Dubes Malaysia untuk Indonesia guna dimintai klarifikasi. Dubes Malaysia harus minta maaf kepada seluruh rakyat Indonesia dalam pertemuan dengan Komisi I DPR.

    Selain memanggil Dubes Malaysia, Komisi I mendesak pemerintah agar menarik sementara Dubes RI untuk Kuala Lumpur. Komisi I akan meminta Dubes Malaysia menyampaikan informasi dan data berbagai persoalan terkait sikap Malaysia terhadap warga Indonesia.

    Dalam pertemuan ini, DPR juga akan melakukan diplomasi dengan parlemen Malaysia. Khusus hubungan diplomatik, Komisi mendesak Menlu menurunkan status hubungan diplomatik dengan Malaysia. (*)

  23. “aku sekang ni confuse gak,gi mane2 msti ade je muka mamat n minah indon.ade permit ke tak,aku pun tak tau.dah rase mcm berada kat indonesia lak.kdg2 aku nak lik kg,naik bas kena berdiri sebab tmpt duduk dah penuh ngan penumpang yg kebanyakkannye indon.ayo lah hai…semak je aku rase lah…pening pale.perangai diaorang dah lah takde yang semenggah.buat mcm negara sendiri je.meluat aku tgk nye.
    ade ati nak kutuk2 malaysia lak.dah lah cari makan kat sini buat mcm negara sendiri.kalau rase malaysia ni teruk sangat gi lah lik negara sendiri…cau..”

    Lihat tulisan minah diatas . ini pasti malay sipit kan. Saya pun dah pernah ke KL. Tak de macem tu perangai tak semenggah. Muke mamat dan Minah juge muke melayu. Yang die nak mau mungkin macem rezim apartheid Afsel. Fakta TKI teraniaya memang oleh Malay sipit.

  24. Kamis, 30 Agt 2007,
    HAM Malaysia Turun Tangan

    Laporan Hafid Abdurrahman
    Dari Kuala Lumpur Malaysia

    WNI di Malaysia Juga Tersulut, Buntut Pemukulan Wasit RI
    KUALA LUMPUR – Hubungan Indonesia dan Malaysia, dua bangsa serumpun, memasuki fase panas. Sikap pemerintah Malaysia menolak meminta maaf atas pemukulan wasit karate Donald Peter Luther Kolopita oleh anggota polisi negeri tetangga itu memicu kemarahan rakyat Indonesia. Di sejumlah kota tanah air muncul demo mengecam sikap Kuala Lumpur tersebut.

    Dari Malaysia, kemarahan warga Indonesia yang merantau di negeri jiran tersebut juga tersulut. Mereka merasa tersinggung sikap pemerintahan PM Ahmad Badawi yang bersikukuh menolak meminta maaf itu.

    Ketua PPI (Persatuan Pelajar Indonesia) Malaysia M. Iqbal menyerukan Indonesia harus bersikap tegas kepada Malaysia. Bahkan, dia meminta Wakil Presiden Jusuf Kalla membatalkan kunjungan ke Kuala Lumpur.

    Sesuai rencana, Kalla dijadwalkan tiba di Malaysia besok (31 Agustus). Orang nomor dua di Indonesia itu datang untuk memenuhi undangan perayaan 50 tahun kemerdekaan Malaysia.

    “Insiden pemukulan wasit itu merendahkan martabat Indonesia. Karena itu, kami meminta Wapres membatalkan kunjungan ke Malaysia pada 31 Agustus nanti,” kata Iqbal.

    “Langkah ini sebagai bentuk shock therapy pemerintah Indonesia agar warganya tidak diperlakukan semena-mena di sini,” lanjutnya. Selain itu, PPI meminta pemerintah Malaysia membuat pernyataan meminta maaf secara terbuka.

    Sikap PPI itu didukung Partai Kebangkitan Bangsa (PKB) Perwakilan Malaysia. “Kasus ini juga membuat geram warga Indonesia di Malaysia. Kasus ini begitu melukai hati bangsa. Saya meminta pemerintah Indonesia berani mengambil sikap,” kata Ketua Dewan Tanfidz PKB Malaysia Maghrodji Maghfur.

    Dia sepakat Wapres Kalla tidak memenuhi undangan peringatan 50 tahun kemerdekaan Malaysia sebagai bentuk protes. “Kalau Wapres datang, masyarakat Indonesia akan semakin dipandang sebelah mata. Selama ini sudah tak terhitung warga Indonesia sudah disakiti di sini. Makanya, pemerintah jangan bersikap lembek,” papar pria yang juga menjabat koordinator Paguyuban Solidaritas Masyarakat Jawa (Pasomaja) di Malaysia itu.

    Kasus pengeroyokan terhadap Donald tak hanya direspons masyarakat Indonesia di Malaysia. Media massa di negara PM Abdullah Badawi tersebut juga mulai menurunkan tulisan mengenai kasus itu. Padahal, saat kasus itu muncul, media cetak di Malaysia tak pernah membuat laporan.

    Hampir seluruh media cetak Malaysia membuat tulisan mengenai keseriusan kepolisian dalam mengusut kasus tersebut. Mereka memberitakan bagaimana empat anggota polisi yang mengeroyok Donald tersebut menjalani pemeriksaan. Dalam penyidikan, keempat anggota polisi berinisial Lanskopral AA bin S, Lanskopral A bin S, Konstabel MD bin CZA, dan Konstabel HH bin S dijerat seksyen (pasal) 323 kanun keseksaan (pidana penganiayaan).

    Aktivis HAM (hak asasi manusia) Malaysia juga mulai turun tangan. Mereka ikut menelusuri terjadinya kasus itu. Para aktivis tersebut menyelidiki kemungkinan pelanggaran HAM dalam kasus itu.

    Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) – semacam Komnas HAM di Indonesia- mengaku prihatin terkait dengan insiden tersebut. Karena itu, kemarin (29/8) mereka menemui Ketua Polis Negeri Sembilan Datuk Mohd Noh Kandah. “Hari ini (kemarin, Red) saya sudah jumpa pihak polis. Mereka berjanji menangani kasus ini secara serius,” kata Pesuruhjaya Suhakam Datuk N. Siva Subramaniam saat diwawancarai Jawa Pos.

    “Secara persaudaraan, lebih baik diselesaikan dengan perundingan. Sebab, Indonesia dan Malaysia punya hubungan baik. Kita bergantung satu sama lain. Ini merupakan satu pembelajaran,” kata Siva.

    Sementara itu, berdasar informasi yang dihimpun Jawa Pos, saat Donald dirawat di rumah sakit, seorang polisi meminta agar wasit karate tersebut melakukan tes darah. Alasannya, hal itu dilakukan untuk tes DNA.

    Dokter yang menangani kasus itu langsung menghubungi kawan Donald untuk persetujuan. Setelah berkoordinasi, permintaan tes darah tersebut ditolak.

    Sebab, tes darah dikhawatirkan bisa dijadikan dasar untuk mencari-cari kesalahan yang dilakukan Donald. Misalnya, dia diduga mabuk atau menggunakan narkoba.

    Dalam penyelidikan kasus itu, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK, setingkat polda) Negeri Sembilan, mengganti penyidik. Awalnya, kasus tersebut ditangani Inspektor Faizal, yang merupakan komandan empat petugas yang menganiaya Donald. Kini kasus itu ditangani ASP (Asisten Superintendan Polis) Sulizmie Affendy.

    “Penyidiknya memang berganti. Tapi, kami tidak tahu pasti alasan pergantian penyidik itu. Yang pasti, kepada kami, mereka janji serius menangani kasus ini,” kata Senior Liaision Officer (SLO) Polri KBRI Kuala Lumpur Kombespol Setyo Wasisto.(*)

  25. Kamis, 30 Agt 2007,

    Pendemo Deadline Kuala Lumpur Minta Maaf
    Solidaritas anti-Malaysia meluas di tanah air. Di Jakarta, belasan organisasi kepemudaan dan 24 perguruan karate mengadakan demonstrasi akbar di depan Kedutaan Besar Malaysia dan gedung DPR RI di Senayan, Jakarta. Mereka men-deadline pemerintah Malaysia hingga 31 Agustus 2007 untuk meminta maaf kepada Indonesia. Jika tidak, sweeping terhadap seluruh warga negeri jiran akan dilakukan di seluruh Nusantara.

    Hadir dalam demo itu Ketua Umum Pemuda Pancasila Japto S. Soerjosoemarno, Anggota Komisi I Yorris Raweyai, pengamat politik LIPI Hermawan Sulistiyo, serta sejumlah artis ibu kota, seperti Marini, Hengky Tornando, dan Camelia Malik. Para pendemo juga menuntut agar Indonesia tidak mengirimkan delegasi apa pun dalam undangan hari kemerdekaan Malaysia 31 Agustus mendatang.

    Duta Besar Malaysia untuk Indonesia Zainal Abidin saat bertemu pendemo menegaskan bahwa pihaknya telah mengambil tindakan proporsional terhadap empat anggota polisi tersebut. Di antaranya, memotong setengah gajinya dan memproses secara hukum para pelaku kekerasan itu.

    Ketua DPR Agung Laksono yang menemui para pendemo menyatakan, kemarahan masyarakat atas tindakan Malaysia itu sangat wajar. Sebab, pemerintah terkesan lamban dalam merespons masalah yang terkait dengan harga diri bangsa tersebut. “Pemerintah terkesan lembek,” ujarnya. Wakil Ketua DPP Partai Golkar tersebut juga sepakat agar pemerintah tidak mengirimkan delegasi ke Malaysia dalam perayaan hari kemerdekaan.

    Akhirnya, para pendemo yang diterima pimpinan komisi I itu menyepakati lima hal. Pertama, Wakil Ketua Komisi I Sidharto Danusubroto mengecam keras tindakan empat polisi Malaysia yang melakukan kekerasan terhadap warga Indonesia. Kedua, menuntut pemerintah Malaysia segera meminta maaf kepada Indonesia. Ketiga, mengkaji ulang konsep serumpun Indonesia-Malaysia. Keempat, mengontrol seluruh proses hukum terhadap empat polisi tersebut. Terakhir Indonesia tidak akan mengirimkan delegasi dalam perayaan ulang tahun kemerdekaan Malaysia.

    Aktris senior Camelia Malik meminta agar semua agenda seni budaya Indonesia ke Malaysia dihentikan untuk sementara. “Nggak usah ke sana dulu,” katanya.

    Di Surabaya juga terjadi demonstrasi anti-Malaysia. Sekitar 250 anggota Pemuda Pancasila melakukan aksi protes di gedung DPRD Jatim. Ratusan orang berpakaian doreng warna oranye tersebut menuntut pemerintah Malaysia meminta maaf kepada Indonesia.

    Ketua Satuan Mahasiswa PP Dony Adinegara meminta agar pemerintah Indonesia bersikap tegas terkait dengan masalah tersebut. “Pemerintah Indonesia harus berani memutuskan hubungan jika pemerintah Malaysia tidak meminta maaf,” ujarnya.

    Aksi demo tersebut bertepatan dengan sidang paripurna DPRD Jatim. Massa Pemuda Pancasila itu juga bergerak ke Hotel Garden Palace, Surabaya, untuk men-sweeping atlet bulu tangkis asal Malaysia yang menginap di sana. Namun, mereka tidak bertemu atlet negeri tetangga itu.

    Demo juga berlangsung di depan Konjen Malysia di Pontianak, Kalimantan Barat. Tuntutan tetap sama, yakni menuntut Kuala Lumpur minta maaf.

  26. Kapolri Jenderal Sutanto menjamin keamanan warga Malaysia di Indonesia. Karena itu, Sutanto meminta warga Malaysia yang ada di Indonesia tetap tenang dan tidak panik. “Yang rugi kan kita akhirnya. Kalau ada begini, Indonesia kan kesannya jadi seram. Yang rugi siapa lagi kalau bukan kita semua kan?” katanya.(cak/tom/pri/cie)

  27. salam
    apa kata semua kamu mat2 indon n minah indon berambus ajer dari malaysia…menyomak mato den yor

  28. Mate elo Picek jibauk

  29. Aku dah cakap semalam.Mamat Indon ne kalo kite buat silap sikit amboi bukan main, jalur gemilang kita habis dibakarnye.

    Mereka2 ne mmg dasar tak kenang budi.Kat mane dia makan kat situ dia berak.Memang dasat tak tau malu.Dah le menumpang hantar duit beribu2 rupiah duduk kat sini senag lenang tapi perangai macam anjing kuraap.

  30. Assalamualaikum,

    Di harapkan kesabaran itu masih ada pada diri semua chatters. Keadilan tetap akan dilaksanakan walau dimana jua anda berada, hanya sabar yang dipinta.

  31. Wa’alaikumsalam,

    Sabar senang jer cakap.

    Awak bole bersabar ke tengok rakyat indon memberontak depan Malaysian Embassy kat Indon.

    Saya rasa kalo awak kat Indon sekarang habis awak kena belasah dek mamat indon ne.Mau rasanye mamat indon ne siat siat kan kulit awak.

    Jalur Gemilang kebanggaan kita anak Malaysia dibakar,dipijak dan sebagainye.

    Boleh ke nak sabar!!!!!!!

  32. Diharap semua berhujah dengan ilmiah, sabar bukan dengan emosi melampau.

    Kes sudah berlaku, kita tunggu, apa kata kerajan Malaysia samada melalui speaker parlimen pada hari isnin 3 September 2007 nanti apabila usul daripada Ahli Parlimen Rantau Panjang di terima atau ditolak untuk dibahaskan oleh kerajaan Malaysia.

    Yang penting di sini, permintaan kami adalah perbahasan kita ilmiah.

    Kerjasama semua dialukan.

  33. Kenyataan Media Angkatan Muda
    Parti Keadilan Rakyat (PKR)

    Keganasan polis ke atas Juri Karate, PM digesa bertanggungjawab! – AMK

    Angkatan Muda KeADILan (AMK) merasa begitu kesal dengan insiden seorang pengadil yang juga Ketua Juri Kontijen Karate Republik Indonesia, Donald Pieters Luther Kolopita yang dikatakan dipukul oleh empat orang pegawai polis di Seremban pada 23 Ogos lepas.

    “Insiden ini yang digelapkan kebanyakan media arus perdana sebaliknya mendapat sebaran meluas media antarabangsa khususnya Indonesia,”kata Naib Ketua AMK, Khairul Anwar Ahmad Zainuddin (Jonnah) hari ini.

    “Ini jelas menggambarkan betapa pihak polis Malaysia bukan sahaja gagal mendapat kepercayaan rakyat Malaysia di dalam menangani masalah jenayah, malah turut mencemarkan imej Malaysia di kalangan negara-negara serantau dan peringkat antarabangsa,”kata Jonnah.

    PM diam diri

    AMK melihat isu ini menggambarkan secara jelas bagaimana Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi hanya mengambil keputusan berdiam diri sedangkan bantahan demi bantahan dilakukan oleh pihak kontijen Indonesia, malahan di Indonesia sendiri.

    AMK tidak melihat penggantungan khidmat keempat-empat anggota polis yang terbabit dan penahanan setengah bulan gaji sebagai penyelesaian yang setimpal, katanya.

    Malah kenyataan Menteri Luar, Dato’ Seri Syed Hamid Albar bahawa kerajaan tidak bersalah dalam hal ini menggambarkan kegagalan Abdullah menangani isu-isu diplomatik serantau dengan bijak, katanya.

    Dalam keadaan kes ini masih dalam siasatan, AMK menggesa satu permohonan maaf terbuka secara rasmi perlu dilakukan kepada Kerajaan Negara Indonesia dalam kadar yang segera, katanya.

    Hal ini penting demi menjaga imej dan maruah negara Malaysia yang jelas tercalar dek keganasan terbaru pihak polis ini, katanya.

    “AMK juga bertegas bahawa kes ini mesti disiasat dengan telus dan bebas, bukan dengan sikap sambil lewa dan ‘cuci tangan’ oleh Abdullah, Musa Hassan dan PDRM. Imej Malaysia tidak boleh digolok gadai dengan kelesuan kerajaan menangani isu ini,”katanya.

    Suhakam kata tindakan polis langgar hak asasi manusia

    Sementara itu mengulas isu yang sama, Pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam), Dato N.Sivasubramaniam pula menyatakan kekesalannya terhadap insiden itu.

    Dalam satu kenyataan medianya ini Suhakam menyebut, kejadian itu tidak sepatutnya berlaku dan badan itu akan menjalankan penyiasatan.

    Insiden ini tidak seharusnya berlaku kerana ia boleh menjejaskan imej polis selain tidak mencerminkan kewibawaan anggota polis apabila mengendalikan kes berhubung dengan orang awam serta menggunakan kekerasan dalam menjalankan tugas mereka, kata Sivasubramaniam itu.

    Sambil menyifatkan insiden ini satu pelanggaran hak asasi manusia Suhakam melihat ia adalah bercanggah dengan moto badan tersebut ‘Mesra,Cepat dan Betul’, katanya

  34. Tidak siapa boleh paksa M’sia, kata Presiden Indonesia

    Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono berkata tiada siapa yang boleh memaksa Malaysia untuk meminta maaf berikutan kejadian membabitkan anggota polisnya yang didakwa memukul seorang juri karate Indonesia yang berada di Malaysia bagi mengadili kejohanan karate.

    “Mengenai mengapa mereka tidak meminta maaf kepada Indonesia, anda (wartawan) sudah pasti tidak boleh memaksa kerajaan Malaysia atau polis untuk memohon maaf dalam kes seperti ini. Kerana, pada pandangan saya, kesediaan untuk memohon maaf (bagi kesalahan yang dilakukan) adalah sebahagian daripada sikap pihak berkenaan,” kata President itu di pejabatnya di Jakarta

    Menurut Bernama, Susilo membuat kenyataan itu selepas menerima kunjungan hormat Menteri Luar Malaysia Datuk Seri Syed Hamid Albar, Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan dan Duta Malaysia ke Indonesia Datuk Zainal Abidin Mohamed Zain.

    Dalam kejadian kira-kira 2 pagi Jumaat lalu, Donald Luther Kalapita mendakwa dipukul empat anggota polis berpakaian awam ketika beliau berjalan dari Stadium Tertutup Nilai ke hotel penginapannya berikutan sukar mendapatkan teksi.

    Kejadian itu menyebabkan beliau mengalami beberapa kecederaan di badannya termasuk patah tulang rusuk, bengkak dan lebam di muka.

    Semangat setiakawan
    Bagi membantah kejadian itu, Indonesia menarik diri daripada acara karate yang dijadualkan.

    Susilo berkata beliau memohon maaf kepada Malaysia dan Singapura tahun lalu apabila kedua-dua negara itu mengalami jerebu ekoran dari kebakaran hutan di Indonesia.

    “Saya memohon maaf secara ikhlas. Jadi sekarang, dalam kes terbaru ini, saya serahkan kepada pihak Malaysia. Bagi saya, keadilan dan undang-undang mesti ditegakkan dan semangat setiakawan sudah tentu perlu dipelihara, termasuk bagaimana kita perlu menguruskan perkara seperti ini dengan penuh persefahaman bersama, dengan mengambil kira perasaan kami, perasaan Indonesia,” katanya yang dipetik agensi berita Antara.

    Beliau berkata kerajaan Indonesia menghargai tanggungjawab dan komitmen kerajaan Malaysia untuk mengambil tindakan undang-undang dalam kes ini dengan menghukum mereka yang didapati bersalah.

    “Saya hargai komitmen (Malaysia) kerana kes ini agak serius, perkara yang tidak sepatutnya berlaku telah berlaku. Oleh itu, saya mahu undang-undang dan keadilan dilaksanakan. Inilah yang saya tegaskan kepada Menteri Luar Malaysia dan ketua polis,” katanya.

  35. Samry… samry kenape ente kebakaran jembut… Ente lihat dulu duduk perkaranya dong. 4 Polis itu sudah terbiasa melakukan hal serupa. Gebuk dulu baru tanya. Itu yang selalu yang mereka kerjakan selama ini. Tidak perduli pendatang resmi atau bukan pokoknya belasah dulu, urusuan lain entar belakangan. Toh mereka anggap mereka polis setengah dewa macam polisi indonesia waktu jaman Orde baru dulu. Ketika di Kantor Polis mereka lihat Pasport Donald sudah banyak Cap Visa dari Swedia, Belanda, Jerman dan negara2 “beradab” lainnya barulah 4 polis itu sadar kalo yang mereka belasah bukan TKI. Tapi dengan Angkuhnya mereka tetap tidak mau minta ma’af. Malah kondisi Donald yang sudah kritis dengan tulang patah tidak segera di bawa ke Ruang Kecemasan Hospital. Menghubungi Official Panitia Karate pun tidak diperbolehkan. Mungkin Maksud Polis itu supaya mati saja lalu mereka bisa cuci tangan. Bangsa mana yang nggak marah liat saudaranya yang kehadirannya diundang oleh negara lain. sekali lagi saya katakan “DIUNDANG OLEH NEGARAMU LALU DIGEBUK SECARA HINA SEPERTI HEWAN”. Semut saja bila diinjak akan melawan kan ?. Apa mentang mentang ada segelintir orang indonesia mencari makan di negaramu lalu kamu bisa dibenarkan gebuk orang tak bersalah tanpa melawan ???. Jika kamu liat tayangan TV di Indonesia bagaimana kehidupan orang orang TKI yang ingin menafkahi keluarganya dipelosok kampung tapi meregang nyawa ditempatmu tentu bagi yang punya kemanusiaan akan terenyuh. Mereka bekerja siang malam disiksa, tidak diperbolehkan Sholat 5 waktu oleh majikannya. Yang oleh majikannya sebelum berangkat ke Gereja masih sempat kasih tinju dada pembantu sambil ancam akan dibunuh. ( baca derita ceriati yang akhirnya lari dengan tali yang diikat dari apartemen lantai 11). Kamu masih juga kebakaran jembut begitu. Samry oh samry.

  36. malaysia boleh

  37. 08/31/07 00:29
    Malaysian premier offers Indonesia an apology

    Jakarta (ANTARA News) – The Malaysian government, in this case Prime Minister Abdullah Ahmad Baidawi, has offered an official apology to Indonesia for the incident in which several Malaysian policemen had beaten up Indonesian karate referee Donald Luther Colopita.

    “Last night (Aug 29) at about 8 p.m Central Indonesia Time (WITA) President Yudhoyono received a telephone call from the Malaysian premier expressing profound regrets and offering an apology for the incident,” presidential spokesman Dino Pati Djalal said at the Tampak Siring Palace in Bali Thursday night.

    The manhandling of the Indonesian karateka referee took place on Friday (Aug 24) when Donald was beaten up and kicked by four Malaysian police officers without any clear reasons.

    Dino said that the phone conversation between the two heads of state has been constructive and friendly like between two brokers, which the Malaysian premier saying that such incident should not have happened.

    According to Dino, President Yudhoyono appreciated the statment of the Malaysian leader who with goodwill tried to contact the Indonesian head of state.

    The phone call was also a reflection of a wise atttitude of the Malaysian premier, and the two leaders agreed that the incident needs to be settled by the law, he said.

    He also disclosed that the Malaysian Chief of Police has sent Donald Luther Colopita a letter which the Malaysian ambassador to Indonesia himself has handed it to the victim now lying in bed at a hospital in Jakarta. (*)

  38. Ada baiknya kasus seperti ini menjadi cambuk bagi pemerintah Indonesia untuk berbenah diri dan memikirkan nasib rakyatnya, bukan lagi memikirkan kepentingan partai dan kekuasaan, saling menjatuhkan satu sama lain. Sehingga martabat Indonesia jatuh akibat keteledoran pemimpin Indonesia.

    Banyaknya TKI ilegal yang datang ke Malaysia tidak luput peran serta dari main mata petugas Imigrasi dan Tenaga Kerja Indonesia atau mungkin dengan jaringan mafia internasional dimana sindikat tersebut sudah menempatkan jaringannya di Indonesia dan Malaysia. Ini sudah seharusnya menjadi perhatian fokus pemerintah untuk memberantas oknum tersebut.

    Kalo kita ingat hukum fisika, dimana ada aksi pasti ada reaksi. TKI ilegal yg datang ke Malaysia hampir rata2 mereka tidak mengenyam pendidikan yang tinggi, dan dari kehidupan ekonomi yang terbelakang, dan mohon maaf mereka sangat mudah dibohongi dengan iming2 kehidupan yang layak dan tidak pernah mengetahui bagaimana prosedural hukum yang benar untuk menjadi pekerja di negara orang. Ini pun tidak luput dari kesalahan pemerintah Indonesia yang tidak kunjung memperhatikan untuk membangun perekonomian daerah tertinggal dan memperhatikan pendidikan bagi rakyatnya sendiri.

    Ketika mereka datang ke Malaysia, yang terjadi adalah “Shock Culture” mereka pikir Malaysia itu hampir sama dengan Indonesia. Mungkin kita dapat mengatakan demikian bila itu 20 tahun yang lalu dimana Indonesia adalah negara industrial yang sangat disegani di Asia Tenggara dan dalam tempo waktu yang sama Malaysia juga sedang membangun peradaban ekonomi negaranya dimana banyak pemikir2 dari Indonesia yang menjadi konsultan di Malaysia, atau 30 tahun yang lalu kita juga dapat mengatakan bahwa bangsa Malaysia adalah bangsa yang kurang terdidik dan terbangun sehingga mereka meng”import” guru2 dari Indonesia.

    Tapi saat ini peradaban perekonomian Malaysia sudah dapat dikatakan menuju negara maju, dimana mereka tak mau kalh dengan saudara kandungnya sendiri yakni Singapura. Posisi Indonesia semakin terperosok menuju jurang kehancuran tanpa adanya perubahan yang signifikan oleh pemimpin kita.

    Permasalahan2 yang terjadi 10 tahun terbelakang adalah banyaknya TKI ilegal di Malaysia yang meresahkan kehidupan masyarakat disana, seperti mencuri, merampok dan menipu. Masyarakat Malaysia tidak dibenarkan untuk men’judge’ atau mengeneralisasikan terhadap populasi yang berlaku yakni bangsa Indonesia. Sebagian sampel yang digeneralisasikan atau di asumsikan masyarakat Malaysia bahwa bangsa “Indon” tidak beradab adalah tidak benar. Perlu diingat tidak semua TKI seperti itu dan tidak semua majikan di Malaysia berlaku kejam.

    Melirik kasus2 penganiayaan TKI ilegal yg dilakukan polisi Malaysia bagaimanapun tindakan ini sangat tidak dibenarkan dalam konteks hukum, norma kesusilaan apalagi agama. Dan yang herannya yang dipukuli adalah seorang tamu negara yang membawa “bendera persahabatan antara Indonesia dan Malaysia” (tanpa diperiksa, maen hakim sendiri dapat menunjukkan kualitas moral dan law polisi2 Malaysia “i’m not say Malaysian”).

    Apapun yang terjadi hendaklah kita saling meredam emosi dan biarkan hukum di negara Malaysia yang mengadili polisi2 yang sangat tidak beradab/moral sesuai hukum yang berlaku di Malaysia. Apabila dalam tempo waktu yang sudah ditetapkan tidak ada perubahan ada baiknya pemerintah Indonesia mengambil tindakan tegas untuk memutuskan hubungan diplomatik, menasionalisasikan perusahaan malaysia, menarik pekerja profesional Indonesia yang berada di Malaysia.

    Ingat dan camkan, ini sebuah cambuk bagi generasi muda dan pemerintah Indonesia untuk melakukan perubahan ke depan menuju yg lebih baik bagi bangsa Indonesia tercinta. Saya hanya mau melihat bangsa kita ini berubah di sistem pendidikan, agar bangsa ini tidak lagi di injak2 harkat dan martabatnya oleh bangsa lain. Tegakkan “Law enforcement, Education, and Back to the UUD 45”

    Warmest regards from Singapore,

    RM. Satrio Nugroho
    Postgraduate Student in Transportation System National University of SIngapore
    PhD candidate Massachusets Institute of Technology, USA

  39. bila tua hidup…merempat…polis kita…kecuali bertaubat..jer

  40. Capeeeekk Deeecchh..!! kasus kaya begini mulu kejadiannya..! Memang orang malaysia dikasi hati minta jantung..! Sangat arogan!!

    on 29 Aug 2007 at 4:10 pm13 minah
    aku sekang ni confuse gak,gi mane2 msti ade je muka mamat n minah indon.ade permit ke tak,aku pun tak tau.dah rase mcm berada kat indonesia lak.kdg2 aku nak lik kg,naik bas kena berdiri sebab tmpt duduk dah penuh ngan penumpang yg kebanyakkannye indon.ayo lah hai…semak je aku rase lah…pening pale.perangai diaorang dah lah takde yang semenggah.buat mcm negara sendiri je.meluat aku tgk nye.
    ade ati nak kutuk2 malaysia lak.dah lah cari makan kat sini buat mcm negara sendiri.kalau rase malaysia ni teruk sangat gi lah lik negara sendiri…cau..

    Coba yaa..dipikirin tuch dari pernyataan diatas! kalo memang kalian dah “gerah” liat muka2 orang indonesia yg ada di malaysia carilah tenaga kerja orang kalian sendiri ga usah pake orang indonesia! kalian orang2 malaysia seharusnya malu..kalian menjelek2kan orang indonesia,tidak suka dengan keberadaan orang indonesia di negara kalian TAPI kenapa kalian TETAP membutuhkan dan memakai jasa pekerja2 indonesia?!

    Kalau kalian malaysians nie..sebegitunya tidak suka dengan indonesia, lalu..kenapa musik indonesia sangat sangat laku keras dan di gemari hampir banyak dari kalian malaysians..dibanding dengan musik kalian sendiri..apakah kalian tidak malu..musik kalian dijadikan anak tiri di negeri sendiri???!!

  41. Dalam kes bergini kita berfikir secara rasional, tidak perlu kita menghina diantara kita. Apa faedah sekadar mengerohkan lagi keadaan . Bila pergolakan berlaku diantara kedua negara siapa yang susah kita bersama yang susah. Jadi manusia biyarlah pandai berkata-kata bukan bodoh berbicara .

  42. Ketika Donald Pieters Luther Kolopita ditanya wartawan bagaimana tanggapannya dengan permintaan maaf dari Polis diraja malaysia, Beliau dengan rendah hati bilang , Bagi saya ini hanya ibarat selembar daun saja, sedangkan pohonnya adalah para TKI yang sudah mengalami kejadian seperti yang berlaku pada saya yang dilakukan oleh Polis polis itu. Tuhan sedang ingin menunjukkan apa yang sedang berlaku pada para TKI dengan menimpakan kejadian yang sama dengan saya. Mudah mudahan hal serupa tidak berlaku lagi setelah kejadian yang saya alami kepada para TKI tersebut. Demikian dikatakan Donald Pieters.
    Menarik apa yang ditulis oleh RM Satrio. Saya lebih setuju kita melupakan saja istilah bangsa serumpun. Kita tidak pernah serumpun dengan Malaysia Keling (india, Bangla). Lebih baik menutup hubungan diplomatik. Tembak mati ditempat para penggeser tapal batas dikalimantan dan ilegal logging , menarik pulang para TKI. Biarlah lagu lagu dari Indonesia yang sangat digemari oleh kawula muda Malaysia saja yang hadir di malaysia. Ada baiknya jalin Hubungan diplomatik dengan Israel saja yang mungkin lebih banyak manfaatnya.

  43. Saya pikir teman-teman sekalian dapat tetap berdialog di sini tetapi tidak kehilangan self control dan mengedepankan sikap menahan diri. Apalagi kita ini sedang communicate di Laman Ahli Parlemen PAS. Terlebih kita membawa-bawa nama Tuhan. Apakah itu Malay, Cina, Hindustan, Kaukasia atau Negro, semunya punya hak yang sama berdialog. Tuhan menjadikan kita bersuku-suku dan berbangsa-bangsa supaya Nilai-nilai Agung yang hadir melalui para rasul, nabi dan orang-orang suci dapat mendekatkan kita kepada Tuhan melalui ibadah secara personal atau bersama-sama. Dan patut disadari juga, syaithon sangat senang sesama umat manusia berkelahi dan bercaci-maki. Jika sudah demikian, maka ini makin menjauhkan kita kepada Tuhan Yang Maha Esa.

    Saya merasa sedih kalau melihat kita bercaci dan bercela seperti ini. Benar-benar sedih. Semestinya kita saling mengerti, saling menyampaikan dengan tidak jemu-jemu, tentang apa yang kita rasakan dalam hubungan bertetangga. Sementara bangsa-bangsa Eropa bisa bersatu dalm European Union, walaupun mereka semua tak beragama seperti kita, walaupun mereka adalah pencipta dan penghasil mesin-mesin perang paling terkemuka di muka planet ini. Walaupun mereka terdiri dari sangat banyak suku dan sub-ras. Tapi mereka bisa bersatu.

    Seharusnya kita sebagai sesama bangsa melayu lebih bisa bekerja sama. Di daratan negara-negara Amerika Selatan, nampak sekali Hugo Chavez, Evo Morales, Fidel Castro, sangat akrab dan saling membesarkan sebagai sesama bangsa Latin.

    Mudah-mudahan, dari case ini kita bisa menangkap hikmah yang ditanamkan Tuhan bersama dengan polemik ini. Sebagai bangsa serumpun dengan case ini, kita bisa menjadi lebih mengetahui apa yang dirasakan tetangga kita dan orang-orang di sekitar kita. Dengan begitu kita akan saling memperbaiki diri. Apalagi sebentar lagi kita memasuki Ramdhan.

    Saya dalam beberapa bulan lagi, jika Tuhan menakdirkan demikian, akan bertugas di KBRI Malaysia di Kualalumpur. Semoga kita dapat meningkatkan dialog dan pemahaman.

    Wassalam

    Mansur

  44. Presiden Susilo minta rakyatnya henti tunjuk perasaan
    JAKARTA 1 Sept. – Presiden Susilo Bambang Yudhoyono meminta tunjuk perasaan dan ugutan agar rakyat Malaysia diusir dari negara ini dihentikan kerana kerajaan Malaysia telah memohon maaf berhubung tindakan anggota polis yang dikatakan mencederakan pengadil karate Indonesia, minggu lalu.

    Susilo menegaskan, permohonan maaf dan jaminan untuk menyelesaikan kes itu menerusi proses undang-undang seperti yang dinyatakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Badawi melalui telefon kepada beliau, Khamis lalu sudah dianggap mencukupi.

    Dengan itu, katanya, kerajaan Malaysia tidak perlu lagi membuat permohonan maaf secara terbuka melalui media.

    “Menurut Susilo, permintaan maaf itu merupakan cara yang terbaik. They do the best, apalagi melalui saluran telefon peribadi antara Presiden dan Perdana Menteri Malaysia,” demikian menurut jurucakap Presiden, Dino Patti Djalal yang dipetik dari akhbar Kompas hari ini.

    Abdullah dilaporkan telah menelefon Susilo secara peribadi petang Khamis lalu ketika Susilo menghadiri satu mesyuarat di Bali dan (permohonan maaf) itu dianggap oleh Presiden republik ini dibuat atas nama kerajaan Malaysia.

    Kes pengadil karate kebangsaan, Donald Luther Colopita yang mendakwa dipukul empat anggota polis semasa ditahan untuk diperiksa pada pukul 2 pagi Jumaat lalu di Nilai, Negeri Sembilan telah mengundang kemarahan pelbagai pihak di Indonesia.

    Tunjuk perasaan anti Malaysia diadakan tiga hari berturut-turut di hadapan Kedutaan Malaysia, di sini dan pejabat konsul Malaysia di Medan dan Kalimantan.

    Sebelum itu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan bagi pihak Polis Diraja Malaysia juga telah menyampaikan surat permohonan maaf dan kekesalan di atas kejadian itu kepada Donald sekeluarga.

    Surat itu diserahkan oleh Duta Malaysia, Datuk Zainal Abidin Zain kepada pengadil karate itu ketika dia sedang dirawat di Hospital Pertamina di sini, petang Khamis lalu.

    Kompas juga melaporkan, Abdullah dikatakan mengulangi permohonan maaf itu kepada Naib Presiden, Jusuf Kalla yang mewakili Susilo semasa menghadiri upacara sambutan kemerdekaan di Kuala Lumpur semalam.

    Sebagai bangsa yang beragama, rakyat Indonesia perlu menerima permohonan maaf itu, kata Jusuf.

    Sementara itu, Susilo juga menyampaikan ucapan selamat menyambut perayaan ulang tahun ke-50 kemerdekaan Malaysia yang disambut semalam.

  45. Saya sependapat dengan encik mansur dimana kita perlu bersatu walaupun kita lain negara kerana sebilangan besar kita adalah seagama. Apa faedah kita bergaduh sesama agama kerana yang akan ketawa adalah orang kafir. kita harus sedar siapa kita kalau kita selalu merendahkan matabat orang sebenarna kita merendahkan matabat bangsa kita sendiri. Kalau dinilai dari segi sejarah masarakat malaysia sebahagian besar datang dari masyarakat indonesia, kalau kita menghina bangsa indonesia kamu mungkin menghina keturunan kamu sendiri, jadi sesiapa yang menghina sesama sendiri sememangnya bodoh kerana keturunan kamu sendiri yang kamu hina. Kalau nak tahu masyarakat bumiputra di malaysia adalah keturunan orang Asli yang tinggal didalam hutan. Orang asli di malaysia sememangnya berstatuskan bumiputra. Kita tidak , kita kemungkinan dari kalangan orang merantau dari keturunan jawa, minang, banja, bugis dll lagi. Jadi tak perlulah kita meninggikan diri semata-mata negara kita diberi keberkatan oleh Allah s.w.a menjadi negara yang aman damai dan maju, sukurlah nikmat tuhan. Jadilah kita bangsa yang semakin maju semakin kita maju semakin kita berbudibahasa dan janganlah jadikan diri kita angkuh apabilah kita semakin maju, jika kita bersikat bergini saya pasti kita akan jatuh nanti. Berbangkit tentang warga Indonesia yg bekerja di Malaysia perlu diinggat kedua-dua mendapat nikmat hasil daripada kerjasama dimana warga Indonesia mendapat perluang kerja untuk meningkatkan ekonomi mereka dan kita pulah dapat mengembangkan ekonomi negara dengan lebih pesat. Cuba kita fikirkan dalam sektor pembinaan dan pertanian, adakah bangsa kita ingin bekerja sebagai buruh kasar, yang tinggal didalam hutan dan bekerja ditengah panas. Yang pastinya tidak ramai, Ini kerana masyarakat melayu kita tidak gema melakukan kerja-kerja berkenaan, jadi bolehkah negara kita maju dengan cepat, pastinya tidak, Oleh itu kedatangan mereka membantu memajukan ekonomi negara, mereka bukan datang meminta sedekah malah kita juga yang membawa mereka kesini oleh itu kita harus faham. Sepekara lagi bila kita menyentu identiti bangsa biyarlah sebut dengan penuh, Kalau Indonesia sebut Indonesia (bukan mamat @ minah Indon) ingat hormatilah orang baru orang menghorati kita (kalau orang memangil kita mamat@minah Malay sahaja) adakah kamu suka tentu tidak, seperti juga mereka, mereka juga merasa terhina, sebab itu mungkin saya merasakan mereka mengangap kita bansa yang kurang ajar kerana tidak tahu menghormati bangsa orang lain. Dari segi perlakuan jenayah, kita tidak nafikan kedatangan mereka pasti ada yang melakukan jenayah kerana sebilangan besar yang bekerja dinegara kita bukanlah datang dari kalangan golongan elit atau mahir, kebanyakan mereka datang dari kawasan perdalaman dan tidak berpendidikan malah budaya mereka di kawasan mereka agak kasar berbanding dengan kita, Apa yang perlu dilakukan adalah pihak berkuasa atau pihak yang membawa mereka kesini perlu lebih perihatin tentang permasalahan mereka dan memantau pergerakan mereka. Tetapi janganlah kita menindas mereka. Bagi saya jika kita yang membawa mereka kesini maka kita juga harus bertanggun jawab, terhadap kebajikan mereka, terutama dari segi penempatan, berikanlah penempatan yang (agak selesa) dan ajarlah mereka dengan penerapan agama, ujudkan satu kelas khas kepada mereka dimana tenaga pengajar kita ambil dari bangsa mereka , agar mereka boleh terbimbing dan saya percaya jika kita memberikan kemudahan dan kebajikan yang agak selesa kepada mereka. Pelakuan jenayah pasti dapat dikurangkan. Jangan fikir untung semata-mata buatlah amal agar kita dapat hidup tenteram dan harmoni. Bagi mereka yang terlalu emosinal dan menggunakan bahasa kesat ubahlah minda anda agar kita jadi orang yang bijak bukannya bodoh kerana kata-kata anda boleh mencetuskan perbalahan besar, Kita bukan inginkan berbalahan tertapi perdamaian kerana jika kita susah jiran kita boleh membantu kita dan jika jiran kita susah kita akan membantu mereka. Inggat kemerdekaan kita bukan untuk selama-lamanya. Kita harus lihat sejarah, dimana kegemilangan Empaya Melaka juga tidak selama-lamanya. Perlu diinggat musuh-musuh kita sedang mengintai-intai untuk menjajah negara kita. Kalau kita sebok nak bercakaran nanti siapa nak tolong kita . Sekian Wassalam dari warga yang perihatin

  46. Empat Polis Malaysia (PDRM) membelasah Jurulatih Karate Indonesia. Pasal ada nama Malaysia dan Indonesia, maka kedua-dua Negarawan terpaksa mohon maaf dan memaafkan diantaranya, atas dasar keakraban didalam pelbagai hal. Sebagai rakyat Malaysia memanglah aku amat malu dengan saudara-saudara ku di Indonesia, biar aku saja yang mohon maaf kepada rakyat Indonesia diatas kejadian burok ini. Aku hormati dengan Pak Lah yang cepat-cepat berhubungan dengan Pak Bambang Susilo untuk mohon maaf. Aku juga percaya keempat-empat angota Polis ini tidak akan terlepas dari pengadilan.
    Cuma aku rasa terkilan apabila terlalu banyak ditonjolkan isu-isu provokatif yang menjadi keseronakkan kritikus meniup sentimen sumbang permusuhan diantara kedua-dua Negara ini. Pelbagai contoh boleh diperolehi dalam coretan halaman reply.
    Ingin aku persoalkan disini, apakah? kejadian sebegini perlu kita kaitkan dengan sejarah-sejarah Konfrantasi Malaysia Indonesia, Tamingsari dengan Hang Tuah, Tun Teja dengan Hang Tuah, Kepahlawanan Bugis dan berbagai-bagai lagi untuk tiupan semangat permusohan.
    Hello, hello anybody there…. ini soalan diantara abang adik, kalau ada kudis dikaki abang maka adik tolong ubatkan atau sebaliknya. Dengan ini, takpayahlah dibuboh racun untuk merosakkan hubungan diantara dua Negara ini.
    Cuba kamu prihatin akan satu lapuran geologi yang aku tulis mengenai Tsunami di Aceh: ‘Kenangan dan Kesedihan kejadian
    Korban Tsunami 26hb Disember 2005, Hanya Allah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani
    Agar Ziarah ini mamanjangkan doa keampunan dan perlindungan kepada roh-roh saudara kami yang telah pergi.
    Kamu semua boleh tak fahamkan perkataan SAUDARA KAMI. Saya orang Malaysia, namun air mata, doa dan kesedihan yang dapat aku iringi mereka yang telah pergi. Aku pun taktahu kenapa air mata aku meleleh bila cakap pasal kejadian tsunami.

  47. Baguslah ada kemaafan. Malaysia dan Indonesia mesti teguh membina masa depan. Tanpa Indonesia yang membenteng, Malaysia akan karam di buminya yang semakin ditelan penjajah baru. Indonesia tanpa Malaysia, payah juga rasanya untuk bangkit meninggalkan hiruk pikuk legasi lampau sebelum kebebasan.

    Saya yakin Malaysia harus belajar kebebasan hebat di Indonesia sekarang dan Indonesia belajar kelebihan ekonomi Malaysia. Ingatannya, biarlah penguasaan ekonominya oleh muslim, sesuai rakyatnya yang majoriti muslim. JIka tidak, susah bina keharmonian.

    Selamat bersatu..

  48. malaysia Indonesia

    Saya tidak paham yang mana malaysia sipit, sepertinya dalam forum ini ada pihak2 yang sengaja mengadu domba sesama melayu or muslim.

    Kalau dilihat yang lebih banyak melakukan penyiksaan terhadap orang Indonesia di malay memang bukan melayu asli yang melakukan …tetapi jika dilihat ada sengketa malay Indonesia justru melayu yang berapi-api.

    Jika malaysia mendapat imej buruk hanya melayu yang dituduh etnis lain sepertinya tidak terkena, seperti demonstrasi di indonesia.

    saya hanya sedih jika bangsa serumpun ini ternyata hanya diadu domba sekelompok orang.

    fakta menjelaskan sebenarnya pekerja dari Indonesia yang datang kemalaysia pada umumnya:
    1. Mereka yang mencari kelebihan rizki saja
    2. Jika mereka tidak kemalaysia mereka masih mampu untuk hidup di Indonesia
    3. ada budaya di Indonesia yang memang hoby merantau
    4. Jika saya mengambil penelitian ekonomi marhaens yang sudah berkembang di Indonesia sudah berhasil hanya bedanya dengan malaysia di Indonesia sedikit sekali fasilitas yang diberikan pemerintah pada warganya termasuk pendidikan dll. sedangkan di malaysia banyak diberikan fasilitas oleh pemerintahnya. jadi disimpulkan jika pemerintah Indonesia menyedikan fasilitas cukup unutk warganya tak ada TKI ke malaysia.

    saya pernah ke malaysia dan kalu hitung punya hitung ketinggalan ekonomi tidaklah terllalu jauh.

    Indonesia memiliki struktur politik yang lebih sehat dari pada malaysia saat ini, karena saya yakin sitem politik yang terbangun di malaysia lambat laun akan terjadi kehancuran (saya yakin dari kaum PAS akan melakukan perubahan di malaysia tetapi selalu dihalangi dengan politik yang tidak sehat)
    berbeda dengan dIndonesia alam demokrasi yang bebas memacu berkembangnya partai semacam demokrat dan Keadilan unutk berkerja keras dan tidak terlalu banyak halangan seperti di malaysia.

    Jika bangsa malaysia menghina Indonesia saat ini saya pikir wajar karena Negeri malaysia negara muslim yang melegalkan Judi untuk membangun negaranya, di Indonesia meski negara nasionalis hal semacam itu tidak ada. jadi jika malaysia menghina Indonesia tertama TKI tidaka akan bertahan lama.

    sitem politik akan membuktikan dan dunia Internasional lebih melihat Indonesia sebagai kekuatan besar di dunia terbukti dengan dewan keamanan tidak tetap di PBB, dan misi-misi tentara perdamaian Indonesia di afganistan yang berhasil membebaskan tawanan korea.

    baru-baru ini vladimir Putin berkunjung ke Indonesisa dampaknya akan terjadi kerjasama besar dengan negeri ini, rusia saat ini lebih mendekatkan pada dunia Islam.
    Dampaknya saya yakin hubungan Indonesia – Malaysia akan memasuki babak baru lagi dengan kejadian in, karena dengan kerjasama dengan rusia kekuatan negeri besar Indonesia seakan mendekati era kebangkitan baru asal bukan kebangkitan seperti saat dekat dengan Unisoviet tahun 1960.

    Untuk orang malaysia janganlah sombong dengan TKI Indonesia di malaysia karena perlu digaris bawahi bahwa TKI ke malaysia bukanlah orang yang kelaparan di Indonesia. dan marilah kita membina kerukunan lagi karena sentimen “Konfrontasi Malaysia” ternyata masih erat dengan masyarakat indonesia Muda saat ini dan jika sejarah terulang karena rusia semakin dekat di Indonesia meski bukan paham komunis yang ditakuti pembangunan militer terulang lagi seperti masa lampaui kita semua tidak mau perang pecah lagi bukan. jangan jadikan Bom waktu itu meledak dengan menyakiti orang-orang Indonesia

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: