Kerajaan tidak bercadang mewajibkan pendaftaran pemilih

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohamad Nazri Aziz menyatakan kerajaan tidak bercadang untuk menjadikan pendaftaran pemilih wajib bagi semua rakyat Malaysia yang berumur 21 tahun.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Dato’ Abdul Halim Abdul Rahman (PAS-Pengkalan Chepa) dalam sesi soal jawab di Dewan Rakyat hari ini. .

Ujar Nazri, ini kerana kerajaan percaya sistem pendaftaran pemilih yang diamalkan sekarang agak selesa dan tidak menyusahkan orang ramai.

Katanya, sekiranya pendaftaran pemilih dijadikan sebagai mandatori ia akan melibatkan penguatkuasaan undang-undang yang boleh menyusahkan orang ramai.

Katanya lagi, tindakan mewajibkan pendaftaran pemilih akan bertentangan dengan Perkara 5 Perlembagaan Persekutuan berhubung dengan hak kebebasan diri dan ia juga bercanggah dengan sistem demokrasi yang diamalkan di Malaysia.

Sementara itu Abdul Halim dalam soalan tambahannya menyatakan, sehingga akhir tahun 2007, terdapat kira-kira empat juta pengundi muda yang belum mendaftar.

Tambahnya, 80 peratus daripada jumlah itu adalah pengundi muda.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah mengadakan ‘road show’ tetapi gagal untuk menarik minat golongan muda mendaftar, katanya.

Beliau juga ingin tahu langkah berkesan yang dicadangkan kerajaan supaya golongan belia terutama kaum Melayu mendaftar sebagai pemilih.

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: