Ucapan YB Mahfuz Omar (MP PAS Pokok Sena) membahaskan Bajet 2009

Sesi Perbahasan Bajet 2008
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]:
Terima kasih Tuan Yang di-Pertua, yang memberikan peluang kepada saya untuk turut mengambil bahagian dalam perbahasan apa yang dikatakan Belanjawan Negara untuk tahun 2009.

Walaupun tadi disebut oleh rakan-rakan khususnya daripada Barisan Nasional yang membangkitkan tentang isu ataupun cadangan yang berkaitan dengan cadangan daripada Pakatan Rakyat, supaya seharusnya ataupun sewajarnya belanjawan ini dibentang semula dengan satu pembaharuan-pembaharuan yang tertentu, yang lebih menepati dengan kehendak ataupun suasana perkembangan ekonomi ini.

Akan tetapi respons yang diberikan oleh rakan-rakan dari Barisan Nasional mereka kata, bahawa takkan setiap kali ataupun sebulan sekali, dua bulan sekali kita nak kena bentang belanjawan yang baru.

Bagi saya Tuan Yang di-Pertua, yang penting kita telah pun melihat masalah krisis kewangan ataupun krisis ekonomi dunia yang sedang melanda bukan sahaja baru-baru ini, tetapi sudah pun berlaku beberapa bulan yang lalu, yang sewajarnya pakar-pakar ekonomi dalam negara kita sudah pun boleh membuat bacaan-bacaan tentang jangkaan perkembangan ataupun perkara-perkara yang mungkin akan berlaku, yang akan terkesan kepada ekonomi dan juga kewangan di dalam negara kita ini.

Jadi sebab itu kita minta bukan bermakna kita tolak sepenuhnya belanjawan yang dibentangkan baru-baru ini, tetapi kita berkehendakkan supaya dibuat suatu pembaikan supaya belanjawan itu betul-betul realistik dengan perkembangan-perkembangan ekonomi yang berlaku dalam negara kita, tapi malangnya saya lihat bahawa ada satu sindrom di kalangan kepimpinan dalam negara kita ini, iaitu sindrom suka menafi daripada awal lagi, daripada awal ada beberapa pemimpin-pemimpin negara kita ini menafikan bahawa krisis kewangan dan ekonomi dunia ini tidak akan terkesan kepada negara kita, tetapi selepas itu pula baru ada disebut kita akan kaji balik program koridor, umpamanya program koridor akan dikaji balik tentang projek-projek yang akan dilaksanakan.

Bagi saya bahawa saya bersetujulah kaji balik program koridor, sama ada koridor utara atau koridor timur ataupun Koridor Wilayah Sabah dan Sarawak dan sebagainya. Akan tetapi saya nak katakan, bahawa program koridor itu adalah program jangka panjang, tetapi yang perlu lebih realistik untuk dikajinya ialah yang harus kita nak hadapi dalam tempoh satu tahun yang akan datang ini, yang sepatutnya corak perbelanjaan kita itu haruslah menepati kepada pendapatan, perolehan yang akan kita perolehi daripada jangkaan yang boleh kita buat daripada sekarang ini.

Jadi sebab itu saya boleh bersetuju dengan apa yang disebut oleh MIER yang telah meletakkan unjuran. Ini bermakna bahawa kita boleh membuat unjuran untuk tempoh satu tahun yang akan datang, walaupun sebelum itu MIER sendiri telah meletakkan unjuran dalam pertumbuhan ekonomi negara kita ini pada kadar 5%, tetapi yang terbaru bahawa MIER telah pun membuat unjuran barunya, iaitu pertumbuhan ekonomi kita hanya dalam jumlah 3.4% saja.

Bermakna di sini menunjukkan bahawa satu yang lebih realistik, iaitu berasaskan kepada terkesannya nanti kepada ekonomi negara kita dan juga ekoran daripada kurangnya pendapatan yang akan kita perolehi, kerana sebelum ini kita lihat bahawa 30% lebih ataupun hampir 40% pendapatan kita adalah daripada minyak dan gas, hasil daripada minyak dan gas, maka sudah tentu dengan kejatuhan harga minyak dunia yang hanya sekarang ini pada kadar 70 Dolar satu barrel.

Ini bermakna bahawa kita juga akan mengalami kekurangan pendapatan, maka sudah tentu apabila kita mengalami kekurangan pendapatan daripada sektor yang besar, yang memberikan jumlah pendapatan besar pada negara kita, sudah tentu kita harus meneliti kembali corak perbelanjaan daripada program pembangunan yang terdapat dalam negara kita. Sekejap bagi saya pergi depan lagi.

Jadi sebab itu kita rasakan bahawa sewajarnya belanjawan ini harus dilihat semula, sebab itu saya katakan bahawa sekejap begitu, sekejap begini pemimpin-pemimpin negara kita. Sekejap menafi, tetapi dalam masa yang sama mereka mengatakan bahawa 2 hari bulan akan dikemukakan langkah-langkah bagi menghadapi kemungkinan-kemungkinan menghadapi atau terkesannya ekonomi negara kita itu daripada krisis ekonomi dunia, khususnya apa yang berlaku di Amerika, sebab itu saya bersetuju bahawa kita harus ada langkah-langkah untuk hadapi itu, tetapi sepatutnya langkah-langkah itu dibuat lebih awal dan dibentangkan sebelum daripada kita memulakan perbahasan bajet ini, supaya dia boleh dibahaskan sama ada langkah-langkah ini realistik ataupun tidak dan kita juga boleh memberikan input-input, pendapat dan pandangan-pandangan terhadap langkah-langkah tersebut.

Jadi saya kira bahawa kita telah membuang satu tempoh masa yang panjang, yang sepatutnya sejak dari awal lagi untuk melihat hal-hal yang sebegini untuk memastikan supaya masa depan negara kita ini akan terselamat daripada krisis ekonomi yang sedang melanda di dunia ini.

Adapun yang disebut bahawa kita tidak akan terkesan kerana kita mengamalkan Sistem Kewangan Islam. Saya bersetuju apa yang disebut Gabenor Bank Negara baru-baru ini yang telah pun menyatakan bahawa kita mempunyai fundamental yang kuat kerana kita mengamalkan sistem kewangan Islam.

Saya bersetuju bahawa semua pihak harus melihat bahawa kita harus kembali kepada sistem kewangan yang telah pun memperlihatkan kemampuan dan keupayaannya untuk menyediakan pertahanan daripada menghadapi serangan-serangan yang dilanda akibat sistem kapitalis, sosialis dan sebagainya.

Namun, persoalannya ialah walaupun kita mengatakan bahawa kita ada kekuatan kerana kita mengamalkan sistem kewangan Islam ini tetapi berapa persen daripada dana yang ada dalam negara kita yang diperuntukkan kepada sistem kewangan Islam itu dan berapa persen yang kita amalkan daripada sistem kewangan Islam. Apakah Bank Negara sendiri dalam urusan dengan bank konvensional ini mengamalkan sistem-sistem kewangan Islam? Ini persoalan-persoalan yang harus dilihat.

Kalau kita hanya dalam lingkungan 20% atau pun mungkin tidak sampai 20% dana daripada sistem kewangan Islam ini untuk kita berhujah untuk kita mengatakan bahawa kita tidak akan terkesan daripada masalah ekonomi yang sedang melanda dunia ini, saya tidak melihat bahawa ia boleh memberikan satu impak yang besar untuk menyelamatkan ekonomi dalam negara kita.

Jadi, sebab itu, kita harus melihat untuk jauh ke hadapan ini, untuk melihat apakah langkah-langkah perlu dalam konteks untuk memperkasa dan memantapkan lagi sistem kewangan dalam negara kita ini mesti berasaskan kepada sistem kewangan Islam. Ini kerana semua pihak sudah pun mengakui, malah secara tidak langsungnya dalam satu kenyataan yang dibuat oleh George Soros pun mengakui bahawa sistem kewangan yang diamalkan dunia pada hari ini tidak ada ketahanan, kekuatan bagi menghadapi masalah-masalah krisis yang melanda dunia pada hari ini. Sekian, sila.

Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Terima kasih Yang Berhormat Pokok Sena, terima kasih Tuan Yang di-Pertua. Pertama sekali, dalam kita menghadapi krisis kewangan ekonomi yang melanda negara kita ini, kita rasakan bukan sahaja tanggungjawab ini terletak di bahu kerajaan, tetapi perlu juga dibeban bersama oleh pihak pembangkang.

Saya melihat Tuan Yang di-Pertua, hujah-hujah yang diberikan oleh pembangkang untuk meminta kerajaan membawa satu lagi alternatif bajet atau revise budget dengan izin bukanlah satu perkara yang tidak credible.

Akan tetapi saya rasa apa yang perlu sekarang ini ialah untuk memberi ruang kepada Menteri Kewangan yang baru dan kerajaan ruang yang cukup untuk mencari jalan. Soal tentang membentangkan bajet yang baru ini pada saya bukan satu perkara yang nombor one priority dengan izin. Yang penting ialah semua kita di kalangan parti pembangkang dan juga parti kerajaan, Ahli-ahli Parlimennya ialah bersama-sama untuk tenang dan bijaksana menghadapi masalah.

Saya beri contoh apabila kita berdepan dengan krisis 1997, 1998, apa yang berlaku Menteri Kewangan pada waktu itu, Ketua Pembangkang tergesa-gesa untuk membuat satu tindakan iaitu menaikkan interest rate, mengurangkan tempoh NPL dan sebagainya. Aakhirnya apabila Perdana Menteri ketika itu iaitu Tun Mahathir dengan tenang dan bijaksana…

Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Yang Berhormat, panjang sangat itu Yang Berhormat. Saya cukup faham.
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Baik, terima kasih.

Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Kalau boleh tambah sedikit lagi. Sedikit sahaja. Saya hendak tanya juga penerangan, mungkin Yang Berhormat Pokok Sena tahu di negara-negara lain yang menghadapi krisis ini juga, saya tidak terdengar lagi lah. Mungkin saya silap. Saya tidak terdengar negara-negara lain membentangkan alternatif bajet atau revise budget buat masa ini. Saya tidak tahulah, mungkin saya silap. Di negara seluruh dunia kerana krisis ini seluruh dunia. Jadi, kalau seluruh dunia, no ini soalan yang…
Seorang Ahli: Bacalah ini.

Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Tak tahulah. That’s why I’m asking.
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Okey, okey saya faham.
Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Terima kasih
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Ini nampaknya Tuan Yang di-Pertua, Yang Berhormat Kota Belud ini kurang faham. Tidak tahu, tidak ada pengetahuan, knowledge yang tinggi. Banyak negara-negara buat revise budget.

Ya, ini satu perkara biasa apabila kita menghadapi masalah kemelut ekonomi yang melanda dunia dan sudah pasti bacaannya sudah akan terkesan kepada negara kita seharusnya. Apa salah kita buat satu revise budget? Apa masalah kita malu hendak mengaku tiba-tiba kita pula boleh mengaku kita buat langkah-langkah. Langkah-langkah untuk menghadapi kemungkinan-kemungkinan pada 2 hari bulan.

Jadi, saya nampak macam tidak mahu mengaku bahawa kita hendak buat revise budget kerana itu cadangan daripada Ketua Pembangkang.

Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Boleh namakan negara-negara itu?
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Ya?
Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Negara-negara yang revise budget itu, ada tidak?
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Britain, Australia pun ada. Apa? Amerika Syarikat pun buat revise budget.
Seorang Ahli: RM700 bilion.

Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Apa? Patutlah kalah pemilihan ketua bahagian. Tidak reti langsung buat ekonomi ini. Kesian, saya kesian. Tidak apa, tidak apa. Jangan kacaulah, malu dekat orang itu. Yang bagi undi pun menyesal buat begitu.

Baik, Tuan Yang di-Pertua sebab itu saya katakan tadi bahawa kita harus melihat apakah langkah-langkah ke hadapan. Kalau kita katakan seperti kata Gabenor Bank Negara bahawa sistem kewangan Islam ini sebagai satu penyelamat, sebagai benteng pertahanan untuk menyelamatkan ekonomi negara kita ini daripada landaan krisis ekonomi ini.

Kita harus melihat apakah langkah-langkah yang perlu kita buat sebab itu saya melihat bahawa kita harus melihat dari segi peningkatan kepada penggunaan sistem kewangan Islam sendiri iaitu daripada perhubungan antara Bank Negara dengan bank konvensional sendiri harus berurusan dengan sistem kewangan Islam itu sendiri supaya ini sebagai suatu langkah yang lebih tepat dan lebih berkesan.

Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: [Bangun]
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Hendak juga Yang Berhormat Gombak?
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Sedikit.
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Jangan panjang sangat.
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Tuan Yang di-Pertua, saya hendak minta penjelasan sedikit sebab Yang Berhormat Kota Belud dan beberapa teman yang lain sering membangkitkan bahawa tahun 1997, Menteri Kewangan menaikkan interest rate dan dengan itu memberikan kesan yang negatif. Walaupun saya faham sindiran itu untuk menggambarkan bahawa kita tunduk kepada IMF. Apakah Yang Berhormat Pokok Sena setuju bahawa interest rate ini ia ada kaitan rapat dengan currency. Kalau kita tidak naikkan interest rate, maka penyimpan atau pun pendeposit akan bawa keluar wang tersebut.

Tujuan kita naikkan interest rate ialah supaya pendeposit atau penyimpan tidak keluarkan wang daripada negara kita. Ini bukan preskripsi IMF sebab sebelum IMF impose condition ini pun kita telah mengenakan perkara yang sama tahun 1993. And it was a temporary measure dengan izin Tuan Yang di-Pertua selama tiga bulan. Pada ketika itu, kita berjaya mengekal aliran wang tunai daripada keluar daripada Malaysia. Akan tetapi tahun 1997 dan 1998, oleh kerana suasana ketika itu terlalu kompleks, maka kita terpaksalah menyegerakan pembentukan dana harta dan dana modal supaya ianya tidak terkesan kepada korporat-korporat.

Usaha dana harta dan dana modal ini bukan usaha Tun Dr. Mahathir, ini adalah usaha Datuk Seri Anwar Ibrahim yang melancarkan dana harta dan dana modal. Terima kasih.

Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Saya bersetuju dengan Yang Berhormat Gombak bahawa itu merupakan asas-asas prinsip dalam ekonomi yang boleh difahami oleh orang-orang biasa. Ini Ahli Parlimen apa ini tidak boleh faham macam ini? Orang jual popia kawasan saya pun faham macam itu. Okey, terima kasih rakan saya Yang Berhormat Gombak.

Berbalik kepada soal kesan daripada krisis ekonomi. Kita melihat bahawa China sudah pun menghadapi kesan itu iaitu 2.5 juta orang kehilangan pekerjaan. Ia sudah tentu bahawa kalau kita sekadar bergantung kepada kadar jumlah tidak sampai 20% kemungkinan dana yang diperuntukkan dalam sistem kewangan Islam ini, sudah tentu bahawa tidak mampu untuk kita hendak hadapi keadaan serangan yang melanda ini.

Saya ulang sekali lagi, sebab itu saya bersetuju, apa yang disebut oleh Gabenor Bank Negara, Tan Seri Dato’ Dr. Zeti bahawa kita harus kembali dan balik kepada sistem kewangan Islam yang sudah pasti akan boleh memberikan perlindungan dan penyelamat kepada kita semua.

Kemudian, Tuan Yang di-Pertua. Kita juga maknanya sepatutnya apabila disebut soal kita revise balik bajet ini, ini perkara biasa. Bukan sahaja dalam konteks negara, malah kita sendiri minta supaya masyarakat dan rakyat harus revise balik dari segi bajet perbelanjaan harian hidup kita ini apabila menghadapi kesan daripada kenaikan harga minyak.

Kita sendiri suruh depa revise balik bajet hampa macam mana, perbelanjaan kamu dan sebagainya. Makan tidak boleh berlebihan, belanja pada yang perlu dan sebagainya. Ini bermakna bahawa kita mendidik masyarakat dan rakyat tetapi pemimpin mahu ketegaq pasai apa? Tidak mahu fikir, mahu suruh supaya maknanya kita mahu kembali, mahu revise balik kita punya bajet. Mahu malu apa?

Perkara ini merupakan perkara yang global, yang berlaku di seluruh negara dan semua negara juga melakukan sedemikian rupa. Jadi sebab itu bagi saya bahawa bukan sahaja saya minta supaya apa yang disebut oleh Perdana Menteri untuk mengkaji semula projek-projek koridor yang telah pun diumumkan sebelum ini, tetapi kita juga harus melihat balik kepada perancangan-perancangan program pembangunan secara menyeluruh dalam konteks peruntukan yang telah pun disediakan dalam perbelanjaan kita.

Malah bukan saja melihat balik kepada perancangan program tetapi kita harus melihat secara yang detail bagaimana cara kita berbelanja sama ada bukan saja peruntukan yang diberikan kepada satu-satu sektor ataupun kepada satu-satu projek itu tetapi kita harus melihat apakah kemunasabahan harga yang telah pun diberikan terhadap satu-satu projek itu menepati kepada kadar yang sebenarnya ataupun ada berlaku mark-up yang terlalu lebih.

Ini yang menyebabkan kita menghadapi masalah. Yang kedua, bukan saja terkesan akibat daripada serangan masalah ekonomi dunia tetapi juga ekoran daripada kerakusan kita. Kerakusan kita berbelanja yang langsung tidak melihat kepada persoalan jimat cermat, persoalan ketulusan dan sebagainya. Sebab itu akhirnya kita melihat bahawa banyak perkara-perkara yang kita buat yang tidak menepati kepada hasrat yang sepatutnya untuk kita peroleh satu jumlah kewangan yang lebih banyak.

Contohnya saya katakan bahawa telah pun disebut oleh ramai rakan-rakan saya daripada Pakatan Rakyat umpamanya macam mana kita berbelanja GLC, GLC negara kita. Maybank umpamanya mengambil alih saham daripada BII, Bank Internasional Indonesia dengan empat kali ganda ataupun 4.3 kali ganda lebih tinggi daripada nilai buku yang sebenarnya.

Bermakna bahawa kita telah memperuntukkan sejumlah kewangan yang lebih besar untuk membeli satu bank yang belum tentu ada masa depan yang boleh memberikan jaminan kepada kita apatah lagi dalam menghadapi krisis ekonomi yang sedang melanda negara kita.

Malah saya lihat bahawa sangat berbeza daripada HSBC yang membeli Bank Ekonomi walaupun bank itu lebih rendah rankingnya daripada BII tetapi saya lihat bahawa mereka lebih bijak dalam membeli itu supaya melihat bahawa tidak ada liabiliti-liabiliti yang terpaksa ditanggung seperti mana Maybank terpaksa mengambil alih BII dan juga mengambil alih liabiliti-liabiliti yang terpaksa ditanggung oleh Maybank.

Sebab itu bagi saya bahawa ini antara contoh bagaimana sepatutnya kita berbelanja. Saya tunjuk contoh Tuan Yang di-Pertua, bila kita mengambil alih kerajaan-kerajaan di negerinegeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat. Saya tunjuk contoh umpamanya saya daripada negeri Kedah.

Saya tengok contoh bagaimana perbelanjaan kerajaan dulu dengan kerajaan hari ini. Kita buat itu setelah kita melihat. Ini satu pembaziran. Contohnya, Menteri Besar Kedah apabila dia mengambil alih, ada orang datang untuk melawat dan berjumpa dengan dia di kediaman rasmi. Buat lawatan dalam jumlah yang agak besar dan sebagainya. Sudah menjadi kebiasaan Menteri Besar dulu pun buat jamuan, beri keraian, jamu orang yang datang, rakyat dan sebagainya.

Awat, Yang Berhormat Langkawi gelak, kenyih pasai apa? Yang Berhormat Langkawi tahulah tu…. [Ketawa] Dia tahu, dia dengar khusyuk. Tiba-tiba, ini contoh kecil saya tunjuk contoh kecil. Belum lagi contoh yang besar. Hanya jamuan makan saja. Jamuan makan. Satu kepala untuk satu hari punya program perbelanjaannya RM90. Mentakedarah apa? Satu kepala RM90, Datuk Setiausaha Agong
UMNO.

Satu kepala RM90. Ini makan apa? Sup kepala kereta api kah?… [Ketawa]
Dr. Lo’ Lo’ Mohamad Ghazali [Titiwangsa]: Laluan sikit.

Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Kalau sup kepala kereta api bolehlah gagah… [Ketawa]
Dr. Lo’ Lo’ Mohamad Ghazali [Titiwangsa]: Sikit saja. Terima kasih Tuan Yang di-Pertua, terima kasih Yang Berhormat. Saya juga ingin mendapatkan pendapat daripada Yang Berhormat. Di Perak misalnya, di rumah Menteri Besar Perak. Saya orang Peraklah walaupun Ahli Parlimen Titiwangsa.

Saya dimaklumkan bahawa dalam kerajaan yang lepas, untuk breakfast saja, breakfast saja bukan satu hari punya program. Breakfast saja satu kepala charge RM45. Apa pendapat Yang Berhormat?

Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Itulah seperti yang saya sebutkan tadi contoh di Kedah dan di Perak. Itu baru kita ambil kerajaan negeri. Kalau kita ambil Kerajaan Pusat ini, boleh buka banyak ceritalah. Jenuh telanjanglah. Jadi saya mahu sebut macam tadi saya katakan bahawa RM90 satu kepala. Akhirnya Menteri Besar terpaksa buat satu keputusan untuk reduce balik. Dia kata hanya jamuan makan paling tinggi RM22.50 dan paling rendah RM6.50. Itu paling rendah RM6.50 makan tengah hari sajalah.

Tuan Azan Ismail [Indera Mahkota]: Yang Berhormat Pokok Sena.
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Untuk setengah hari punya program. Kalau satu hari punya program RM22.50.

Tuan Azan Ismail [Indera Mahkota]: Yang Berhormat Pokok Sena, Pokok Sena.
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Jadi, sekejap, sekejap. Maknanya saya mahu sebut bahawa kita melihat bahawa bagaimana perbelanjaan-perbelanjaan yang sangat membazir. Sekejap, saya mahu habiskan ini.

Kemudian, jamuan Hari Raya. Jadi amalan di kebanyakan negeri Menteri Besar buat jamuan Hari Raya di rumah kediaman rasmi dia. Jamuan Hari Raya, rumah terbuka dan sebagainya. Dulu, satu kepala RM18 untuk sepuluh menu. Sepuluh menu, RM18 dulu. Barubaru ini Menteri Besar Kedah yang baru ini buat jamuan Hari Raya, RM8.50 satu kepala untuk 22 menu. Lemang ada, sate ada, kepala kereta api tidak adalah… [Ketawa]

Saya mahu tunjuk contoh bagaimana perbelanjaan yang begitu membazir yang dibuat oleh kerajaan sebelum ini iaitu Kerajaan Barisan Nasional dan saya percaya itulah juga yang mungkin berlaku di peringkat pusat. Sebab itu saya kadang-kadang majlis Hari Raya rumah terbuka.

Saya mahu sebut fasal rumah terbuka ini. Saya bersetuju ada benda yang baik, yang boleh kita ambil daripada rumah terbuka tetapi hakikatnya kalau silap kita urus, ada kesan yang tidak baik kepada rumah terbuka ini.

Kesan baiknya kita dapat berkenalan dan dapat berhubungan. Kita mahu pergi semua rumah, saya mahu pergi rumah Setiausaha Agung UMNO sudah tentu tidak boleh pergi tetapi apabila ada rumah terbuka di Parlimen, kita datang berjumpa sekali dan sebagainya.

Umpamanya begitu. Akan tetapi kalau silap kita urus, akhirnya perbelanjaan itu jadi membazir. Umpamanya tahun sudah, ini jawapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri kepada saya. Rumah terbuka Perdana Menteri dan Menteri-Menteri di PWTC tahun 2007, RM4 juta. RM4 juta rumah terbuka. Ini jawapan ada dekat saya, RM4 juta!

Ini saya tidak boleh fikir. Apa tidak kena rumah terbuka mahu buat Jamuan Aidilfitri sampai RM4 juta. Ini bagi saya satu benda yang saya katakan baik. Rumah terbuka itu baik, konsepnya baik dan sebagainya tetapi tidaklah sampai kita mahu berbelanja sampai RM4 juta. Tidak akan kita mahu bagi orang miskin makan mai rumah kita satu hari dia makan lepas itu dia mentakedarah apa?

Jadi sekarang ini kementerian-kementerian dok buat. Saya tidak tahulah berapa banyak. Saya bukan mahu halang kementerian tetapi biarlah pada kadar yang munasabah. Ini kita sedang menghadapi krisis ekonomi. Kita sedang menghadapi masalahmasalah kewangan dalam negara kita.

Saya tidak kisah kalau mereka mahu berbelanja duit poket mereka sendiri, belanjalah, tetapi ini soal wang rakyat dan dia dibayar. Mengikut Menteri di Jabatan Perdana Menteri mengatakan bahawa dia ditampung oleh peruntukan di Jabatan Perdana Menteri. Ini bagi saya, saya tidak boleh.

Itu saya katakan bahawa kita harus revise balik segala secara detail nya projek-projek itu. Tidak boleh dari segi Kementerian Kewangan mahupun pegawai mahupun menteri ikut lama punya style. Maknanya ada peruntukan kita masuk, ada peruntukan masuk. Item lama, itu item lama. Ada peruntukan masuk. Langsung kita tidak melihat daripada perkara-perkara pembaharuan yang seharusnya dilakukan.

Satu lagi saya tunjuk contoh billboard. Kita buat di Kedah. Dulu billboard 10×40, RM4,500 saiznya billboard. RM4,500. Sekarang kita buat RM1,500. RM1,500 – buat billboard pasang, letak, design kemudian pergi pasang semua siap complete. Dulu RM4,500 sekarang ini RM1,500. Itu saya katakan bahawa bagaimana kita lihat baru berapa negeri saja.

Saya tunjukkan contoh itu satu negeri di Kedah yang kita boleh menjimatkan perbelanjaan dari segi menggunakan wang rakyat. Sebab itu bagi saya bahawa ini yang mesti kita detail kan sebab kita tengok sama ada item-item yang telah pun mungkin entah berapa kali punya belanjawan itu sama ada sesuai ataupun tidak sesuai lagi dengan kita mahu letakkan satu peruntukan yang munasabah ataupun tidak…

Tuan Azan Ismail [Indera Mahkota]: [Bangun]
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Umpamanya saya lihat Rakan Muda. Item Rakan Muda. Saya lihat bahawa kita kena kaji balik sama ada dia masih sesuai, masih menjadi keperluan ataupun tidak. Kita harus mengkaji kepada kesesuaian semasa dan sebagainya.

Jadi seolah-olahnya kita lihat buat belanjawan ini, itu hak lama jadi dah. Jadi kita tidak kaji sudah sama ada item-item itu merupakan satu benda yang munasabah ataupun tidak dengan keperluan-keperluan semasa.

Tuan Azan Ismail [Indera Mahkota]: Tuan Yang di-Pertua, penjelasan sikit.
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Ya, Yang Berhormat Indera Mahkota.
Tuan Azan Ismail [Indera Mahkota]: Tuan Yang di-Pertua, saya pun nak tanya Yang Berhormat Pokok Sena, apa masalahnya kepada seorang Menteri Kewangan yang baru. Sepatutnya benda ini jadi advantage kepada beliau, beliau baru dilantik kemudian keadaan suasana dalam ekonomi dalam negara menuntut atau memerlukan kepada satu perkara yang lebih baik, sepatutnya jadi advantage kepada dia untuk tampil membawa imej baru, saya sebagai Menteri Kewangan yang baru, nah saya akan bawa something yang baru untuk kebaikan rakyat.

Kenapa benda ini sepatutnya advantage kepada dia, atau kelebihan pada dia, sekarang ini dilihat sebagai tekanan kepada dia. Saya merasa ini agak berlawanan dengan situasi biasa. Adakah beliau takut kah, atau tidak bersedia dan sebagainya. Sepatutnya inilah masanya mengambil advantage ini untuk menunjukkan beliau seorang Menteri Kewangan yang lebih baik daripada yang dulu sepatutnya. Terima kasih.

Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Saya bersetujulah dengan Yang Berhormat Indera Mahkota bahawa sepatutnya ini satu advantage kepada dia tetapi saya pun tak tahulah apa yang difikirkan oleh Menteri Kewangan ataupun kerana dok sibuk dok tengok, panjang sangat nak sampai bulan tiga ini sebab masing-masing berpakat dok kata panjang sangat nak sampai bulan tiga, lambat. Ada bakal timbalan pun dok kata, lambat sangat.

Ada calon naib pun kata tempoh tu panjang sangat. Jadi depa sendiri pun rasa tidak menentu, bagi advantage pun tak menentu lagi ini. Mungkin inilah dalam percaturan politik, itu saya tidak tahu tapi kita tunggu tengoklah apa akan jadi, masa pun panjang lagi. Baik, masa berapa minit lagi Tuan Yang di-Pertua?

Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Lima minit.
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Eh, lima minit, saya ada banyak lagi. Terima kasih, terima kasih. Baik, saya nak berpindah kepada soalan perbelanjaan juga. Umpamanya seperti yang saya sebut bahawa kita ini kadang-kadang jadi trend dalam kerajaan untuk launching satu-satu projek pelancaran, mesti buat grand-grand, mesti buat besar-besar.

Apa perlu kita nak buat besar-besar? Yang kita nak ialah hasil daripada projek ataupun pembangunan yang kita nak capai untuk kepentingan negara dan rakyat. Umpamanya saya tunjuk contoh bahawa pelancaran koridor utara, belanja sampai RM11 juta. Pokok bunga, khemah, nasi, belum tentu boleh makan, basi ke tidak, Wallahualam, replika itu, replika ini, RM11 juta.

Mentaliti kita ini biar betullah, kita nak launching projek itu ke atau kita nak tengok hasil daripada projek. Orang yang terlibat dalam kontrak untuk dapat launching projek itu, dia dapatlah duit. Untuk masa depan negara dan rakyat, belum tentu apa nak jadi, entah berapa belas tahun lagi akan capai perkara tersebut atau tidak.

Jadi sebab itu saya katakan bahawa mentaliti kita mesti berubah, kita tidak semestinya statik dengan apa yang telah kita lakukan dahulu. Cuma kita buat satu pembaharuan, apa salah kita buat pembaharuan. Itu sebab kita katakan bahawa ini yang seharusnya dilihat oleh kerajaan.

Last sekali saya nak sebut ialah berkaitan dengan projek atau pembelian helikopter Eurocopter ini. Walaupun disebut oleh rakan-rakan tadi, daripada Ketua Pembangkang sebelum ini dan juga daripada rakan-rakan yang lain.

Akan tetapi saya nak sebut bahawa pembelian ini seperti yang disebut oleh rakan saya Yang Berhormat Padang Serai tadi, pembelian yang sangat dipersoalkan. Dipersoalkan, ada beberapa perkara, pertama sekali antara mereka yang membida projek ini. Seperti mana yang terdedah, surat-surat yang didedahkan oleh media yang dibuat oleh Kapten Zahar dan sebagainya.

Itu antara syarikat-syarikat yang membida projek ini, yang menunjukkan bahawa antara helikopter-helikopter yang ditawar sama ada Eurocopter ataupun helikopter yang lain, harganya sangat berbeda antara satu sama lain.

Ada mereka yang tawar dengan harga yang murah tetapi kita tidak ambil. Ini pun saya tak tahu satu mentaliti apa, seolah-olahnya orang nak pergi beg sekolah, tiga kedai. Satu kedai bagi murah, dua kedai bagi mahal, kita nak beli yang mahal. Saya pun tak reti…

Seorang Ahli: Barang sama?
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Barang sama umpama contoh…, sabarlah, baik. Akan tetapi saya nak katakan bahawa dari segi jenis nama sahaja lain tetapi dari segi memenuhi spesifikasi yang dikehendaki oleh TUDM itu adalah merupakan spesifikasi yang sama.

Baik, itu dalam konteks mereka yang membida projek ini. Akan tetapi apa yang dibuat oleh kerajaan Brazil, apa yang disebutkan tadi dan dibangkitkan oleh Yang Berhormat Rembau. Saya nak jawab bahawa, apa yang dibeli oleh Brazil ialah 50 buah, yang dibeli oleh Brazil dengan 50 buah dengan jenis yang sama, Eurocopter yang sama.

[Tuan Yang di-Pertua mempengerusikan Mesyuarat]
Eurocopter ini ada dua, yang dikatakan lain itu. Yang pertama, EC225 dan EC725. Yang kita beli ini EC725 dan Brazil pun beli EC725, EC725 ini ia mengandungi spec military, keperluan untuk military, pertahanan, padahal kita nak ganti Nuri. Nuri ini walaupun mungkin ia ada spec military …
Tuan Yang di-Pertua: [Menyampuk]

Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Ya, saya nak habiskan dengan tajuk ini sahaja. Saya menghormati Tuan Yang di-Pertua, saya nak habiskan tajuk ini, saya akan landing, insya-Allah, supaya jangan ada pertembungan, nanti crash bahaya… [Ketawa]

Tuan Yang di-Pertua: Sila, sila.
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Baik, Nuri ini tugasnya ialah pengangkutan, penghantaran recce dan sebagainya. Mungkin ia ada spesifikasi military dari segi beberapa keperluan tetapi ia tidak ada weapon, tidak ada peluru berpandu. Akan tetapi yang kita nak beli ini, ini satu persoalan, apa keperluan kita nak beli pertama sekali EC725 yang ada weapon?

Siapa kelmarin kata nak tabur baja, ada ke pula beli weapon nak tabur baja, menipu lok lak juga…. [Ketawa] Tahulah Yang Berhormat Arau, Arau tidak ada, nanti kasihan pula bendang banyak.

Saya nak katakan bahawa apa keperluan untuk kita beli EC725 yang merupakan keperluan military, ia ada weapon, ia ada machine gun. Yang jenis tembak peluru apa nama? Ia ada radar untuk mengesan dan sebagainya. Sedangkan kita nak ganti Nuri ialah untuk memenuhi keperluan pengangkutan, recce, itu sahaja. Sepatutnya cukup kita beli EC225, EC225 ini badan sama, cuma yang berbezanya ialah weapon dengan machine gun dan sebagainya iaitu spec military.

Itu pun saya katakan bahawa kita beli dengan harga lebih tinggi daripada Brazil, Brazil beli 50 buah, kita beli 12 buah. Saya ingat Menteri Kewangan ini boleh pergi belajar daripada Menteri Kewangan Brazil lah, macam mana dia beli. Baik, saya nak katakan kalau pun kita nak beli yang ada weapon, saya telah buat satu kajian, kalau pun kita nak beli yang ada weapon.

Kalau dari segi kebijaksanaan beli, kita kena beli EC225 tetapi kita beli dia punya alat itu untuk kita pasang asing. Maknanya kita boleh menjimatkan dengan harga yang lebih murah. Baik, itu satu, ini nak ajar depa ini bagi cerdik… [Ketawa]

Yang kedua, saya nak sebut bagaimana kebijaksanaan Brazil. Dia beli walaupun 50 buah, lebih murah daripada harga yang kita beli, kita beli RM2.301 bilion. Baik, dia beli dengan syarat, dia letak syarat, saya ada tarikh perjanjian yang telah pun disebut antara pihak Perancis dan pihak Brazil. Dia beli letak syarat, syaratnya hang kena mai pasang di negeri aku. Ini macam offset, hang kena pasang di negeri aku. Maknanya buka kilang, pasang, ambil pekerja dari segi pembangunan ekonominya, saya katakan ini lebih bijak. Ini kita beli seketul, seketul, seketul

Tuan Yang di-Pertua, minta maaf… [Ketawa]
Tuan Yang di-Pertua: Mesti prihatin juga pada orang Sabah kerana dia tak faham.
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Kita beli seketul mai, helikopter itu, kita tidak dapat manfaat apa-apa. Sebab itu saya nak balik kepada apa yang pernah saya bangkitkan dalam Parlimen ini, sebelum ini iaitu waktu kita beli Sukhoi, Rusia tawarkan dalam offset nya ada 29 item pemindahan teknologi, transfer of technology, tidak ada satu pun yang ditawar untuk angkasawan, tidak ada satu tapi kita ini terhegeh-hegeh kerana kami tak mahu hak transfer of technology ini, kita mahu angkasawan. Ini hantar seorang lagi, tak tahu jadi kah tak jadi, ekonomi dah teruk ni, tak akan nak hantar lagi. Kalau tak hantar juga, saya kata aniaya kawan tu, dia dah mengaku kata dia nak pergi.

Syarat hendak pergi jangan kahwin, syarat hendak pergi jangan kahwin. Kawan sudah tidak kahwin setahun sudah apa hal?

Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat, Yang Berhormat.
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Ya.
Tuan Yang di-Pertua: Saya ingat tadi mahu landing sudah, ini attitude lebih daripada ini. [Ketawa]
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Baik, baik sekejap.
Tuan N. Gobalakrishnan [Padang Serai]: Bila ribut tidak boleh landing kena terbang balik.
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Fasal awan tebal, awan tebal jadi dia ada gegaran.
Dato’ Seri Tiong King Sing [Bintulu]: [Bangun]

Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Ini pun awan tebal, ya sila. Jangan panjang sangat.
Dato’ Seri Tiong King Sing [Bintulu]: Terima kasih Yang Berhormat Pokok Sena. Yalah tadi saya dengar perbahasan daripada Yang Berhormat Pokok Sena kata kenapa negara kita mahu beli besar sangat EC725 kan. Yang Berhormat Pokok Sena cadang kita sepatutnya beli EC225 sudah. Ada perbezaan fasal senjata api semua, spec-spec semua.

Saya mahu minta pandangan sedikit daripada Yang Berhormat, kalau kita semua tidak bersedia kalau sehari negara kita kena attack sampai masa itu kita baru cari helikopter masukkah? Macam mana kita
hendak buat? Minta pandangan sedikit. Ha ini mana boleh tumpang-tumpang ini, ha pandangan macam mana? Ataupun kita biar dia orang siapa-siapa hendak serang kita kasi serang sahaja.

Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Saya bersetuju dengan Yang Berhormat daripada Bintulu. Ini pun pergi Taiwan juga, [Ketawa] produk Taiwan. Saya bersetuju bahawa persediaan peralatan kita…

Dato’ Seri Tiong King Sing [Bintulu]: Tuan Yang di-Pertua boleh minta laluan sedikit tidak?
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Saya hendak jawab, saya hendak jawab.
Tuan Yang di-Pertua: Baru juga lalu mahu lalu lagi.
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Ha mahu lalu lagi mana boleh.
Tuan Yang di-Pertua: Dari tadi, tak landing ini.

Dato’ Seri Tiong King Sing [Bintulu]: Tuan Yang di-Pertua, dia cerita Taiwan. Saya mahu bagi tahu kalau Taiwan tidak cantik apa fasal Pakatan Rakyat pun ikut belakang mari sekali hendak cari, cari sama kita sampai tengah malam pun cari.

Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat Pokok Sena, sila, sila. Ini mahu terbang balik tadi saya nampak.
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Ya ya ya. Tidak, saya pun hairan juga bulan puasa ini Tuan Yang di-Pertua, Allah Taala kata hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah takut kepada Allah bukan takut dekat tarikh. Ini takut dekat tarikh lari apa pula ini? Baik, baik, baik.

Tuan Yang di-Pertua: Ini berdialog sudah ini.
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Ya baik. Tuan Yang di-Pertua tadi berkaitan dengan soal keperluan pertahanan. Memang kita harus ada persediaan tersebut. Yang Berhormat Bintulu kata, apa hendak tunggu orang serang kita kah, hendak tunggu orang serang kita? Baik saya berhujah tadi saya tidak menolak keperluan pertahanan.

Saya berhujah asalnya hendak ganti Nuri. Nuri tujuan, tujuan asal hendak ganti Nuri. Fungsi Nuri ialah untuk pengangkutan penghantaran reeky. Itu yang harus difahami sebab itu saya katakan bahawa kalau kita pun hendak dapat harga yang lebih murah kita beli EC225 kemudian peralatannya kita beli untuk kita pasang sendiri, kita pasang asing.

Ini dibuat oleh kebanyakan negara supaya kita mendapat dengan harga yang murah tetapi saya katakan bahawa kita boleh beli EC725. Sepatutnya kita kena mencontohi Brazil iaitu dia beli dengan harga yang lebih murah dan dia mendapat manfaat yang banyak dari segi pertumbuhan ekonomi dalam negaranya. Ini berupa keperluan, sebab itu saya katakan bahawa kalau dari sudut untuk menghadapi pertahanan…

Dato’ Seri Tiong King Sing [Bintulu]: Boleh lagi?
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]:… kita ada Sukhoi, kita ada Sukhoi.
Dato’ Seri Tiong King Sing [Bintulu]: Yang Berhormat Pokok Sena boleh lagi?

Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Sukhoi bukan puak tungku bukan cucuck puak tungku, Sukhoi. Kita ada Sukhoi kita sudah ada keperluan mencukupi untuk berhadapan dengan musuh yang mungkin melanda kita. Sebab itu saya katakan bahawa ini persoalan yang harus dijawab sebab saya hendak katakan bahawa perbezaan antara EC225 dengan EC725 saya hendak sebut sahaja dari sudut power plannya, perbezaannya power plannya ialah dari segi turbonya 1,798 kilowatt. Sedangkan EC725 dia hanya power plannya iaitu sebanyak 1,800 kilowatt. Kemudian dari sudut speed dia, speed dia…

Dato’ Seri Tiong King Sing [Bintulu]: Speed apa?
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Speed dia iaitu 161 mph iaitu EC225 sedangkan EC725 dia punya speednya 177 mph.

Dato’ Seri Tiong King Sing [Bintulu]: 225 sama 725 perbezaan boleh angkat berapa berat adakah?
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Jadi saya hendak sebut bahawa perbezaannya sangat tidak banyak. Sebab itu kalau atas keperluan untuk reeky untuk pengangkutan saya katakan bahawa spec EC225 itu lebih menepati kepada keperluan untuk …

Dato’ Seri Tiong King Sing [Bintulu]: Berapa berat boleh angkat?
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: …untuk…
Dato’ Seri Tiong King Sing [Bintulu]: Yang Berhormat Pokok Sena.
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Tuan Yang di-Pertua saya tidak bagi laluan macam mana dia ini?

Dato’ Seri Tiong King Sing [Bintulu]: Ha itulah hendak celah, kita, tak mahu bagi, tidak boleh.
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Saya rasa…
Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat Pokok Sena, control tower dari tadi suruh landing. [Ketawa]
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Oh minta maaf, ya ya ya. Saya bukan tidak hendak bagi Yang Berhormat Bintulu, Tuan Yang di-Pertua pun saya harus hormat, Yang Berhormat Bintulu pun rakan saya. Kita pun sama-sama jadi sama-sama hormat tetapi saya hendak sebutnya saya pun tidak tahu Yang Berhormat Bintulu ini fasal dia dok tanya sangat banyak-banyak ini dia ada syer ke dalam syarikat tersebut? Dia sebahagian daripada pemegang syer dalam agen yang hendak bawa Eurocopter ini.

Tuan N. Gobalakrishnan [Padang Serai]: Saya ingat, betul,betul, betul.
Dato’ Seri Tiong King Sing [Bintulu]: Yang Berhormat Pokok Sena tarik balik! Apa saya ada syer, syer apa? Ini sangkaan jahat ini buat fitnah ini, apa syer, apa saya syer?
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Saya kata kemungkinan ada.
Dato’ Seri Tiong King Sing [Bintulu]: Apa kemungkinan!
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Kalau tidak ada tidak apalah.
Dato’ Seri Tiong King Sing [Bintulu]: Jangan ulang balik, ulang balik.
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Okeylah.
Tuan N. Gobalakrishnan [Padang Serai]: [Menyampuk]

Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat Padang Serai, Yang Berhormat Padang Serai.
Dato’ Seri Tiong King Sing [Bintulu]: You Padang Serai diam, teruk! Ini tidak kena mengena sama you! Saya sama Pokok Sena.
Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat Padang Serai, Bintulu. Yang ini sudah mulai helikopter semua terbang control tower pun tidak dipeduli, susah ini.

Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Sabar, sabar saya jelaskan.
Dato’ Seri Tiong King Sing [Bintulu]: Bukan sabar kita boleh celah tetapi janganlah tuduh mungkin dia ada syer kah, ini tidak baik.
Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Okey okey okey.
Dato’ Seri Tiong King Sing [Bintulu]: You ingat satu kita sama-sama sembahyang satu hari Tuhan marah kita susah.
Tuan N. Gobalakrishnan [Padang Serai]: Apa fasal marah?
Beberapa Ahli: [Menyampuk]
Tuan N. Gobalakrishnan [Padang Serai]: Apa fasal marah bila sebut syer?
Tuan Chua Tian Chang [Batu]: Itulah sebab jangan ada senjata dalam helikopter.

Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Sebab itu saya cukup hormat maknanya Bintulu dia cukup dia tidaklah membawa budaya Taiwan ke Parlimen Malaysia. Baik akhirnya saya hendak minta penjelasan daripada pihak kerajaan. Apakah betul agen ataupun syarikat yang Eurocopter itu menawarkan RM23 bilion? Apakah itu harga sebenar yang ditawarkan?

Saya minta kerajaan untuk mendedahkan daripada awal berapa harga sebenar yang ditawar oleh Eurocopter, saya hendak tahu sebelum komisen. Saya ada maklumat kepada saya tetapi saya hendak minta ketelusan daripada kerajaan memberitahu berapa harga yang sebenarnya. Sekian terima kasih.

RUJUKAN: 22 Oktober 2008

Tinggalkan komen