Ucapan YB Azmin Ali (PKR Gombak) membahaskan Bajet 2009

Azmin Ali ...  perlu bentang bajet 2009 baru

Azmin Ali ... perlu bentang bajet 2009 baru

Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Bismillahhi Rahmani Rahim. Tuan Yang di-Pertua, rakan-rakan pimpinan, semua Ahli-ahli Yang Berhormat. Petang ini kita akan meneruskan perbahasan mengenai kertas sejarah ekonomi. Menteri Kewangan yang baru dalam kenyataan media yang dilaporkan oleh Utusan Malaysia yang menjadi agen propaganda UMNO dan Barisan Nasional, melaporkan semalam, 14 Oktober bahawa program membantu rakyat miskin serta golongan berpendapatan rendah seperti yang terkandung dalam Bajet 2009 dapat dilaksanakan mengikut jadual.

Ini kenyataan Menteri Kewangan yang baru. Namun saya hendak bertanya di dalam Dewan yang mulia ini, Menteri Kewangan harus jujur dan ikhlas sebelum membuat kenyataan yang telah pun dilaporkan.

Kita hendak tahu apa asas kenyataan yang dibuat oleh beliau semalam sementara kita bersetuju supaya program untuk rakyat miskin dan rakyat berpendapatan rendah ini harus di perkasa dan dipertingkatkan, tetapi ia harus bersandarkan kepada angka dan fakta yang tepat dan terkini. Saya bersetuju bahawa dalam membentangkan bajet, kita bersandarkan dan berdasarkan kepada unjuran. Saya hendak bagi kuliah ekonomi kepada Yang Berhormat Batu Pahat.

Namun kalau jurang, angka, fakta dan unjuran itu terlalu melebar di antara satu bulan setengah yang lalu dengan hari ini sudah tentulah asas ini harus diteliti dan dikaji semula. Kalau angka itu lari satu atau dua dolar seperti yang telah dikupas oleh Ketua Pembangkang, kita boleh terima. Kita boleh teruskan perbahasan tetapi kalau jurang itu terlalu besar tidak mungkin kita boleh bahaskan bajet negara bersandarkan angka yang sudah tidak lagi relevan, mudah.

Kalau pendapatan isi rumah satu keluarga itu RM1,000 kita boleh rangka isteri dapat berapa, persekolahan anak berapa dan untuk dapur berapa. Namun kalau pendapatan rumah itu sudah kurang kepada RM500, apakah kita hendak berbelanja dengan cara dan habit yang sama? Yang kita hendak tahu sekarang ini angka 500 itu supaya kita dapat buat unjuran yang lebih tepat, belanja yang lebih berhemah dalam mengurus ekonomi negara kita.

Tuan Yang di-Pertua, Ketua Pembangkang telah pun mengupas dengan panjang lebar di mana semua unjuran data dan angka sudah berubah dan pastinya pendapatan negara, deficit negara juga akan turut terkesan. Sebagai contoh dalam Bajet 2009, kerajaan menjangka pendapatan yang disumbangkan daripada sektor petroleum sebanyak RM76 bilion iaitu 43%, Yang Berhormat Batu Pahat, daripada jumlah keseluruhan pendapatan negara yang berjumlah RM176 bilion. Kita kena ingat, unjuran pendapatan hasil petroleum ini bersandarkan kepada harga minyak mentah pada ketika itu sebanyak RM125 …

Dato’ Ismail Kasim [Arau]: [Bangun]
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Sekejap. Baru mukadimah. USD125 satu tong tetapi hari ini sudah turun kepada USD73 satu tong iaitu penurunan sebanyak 41.6% dan kesannya kepada pendapatan negara dalam konteks sumbangan daripada sektor petroleum berkurangan sebanyak RM31.64 bilion atau 17.9%.

Tuan Yang di-Pertua, perkiraan ini hanya melibatkan penurunan sumbangan hasil sector petroleum. Seperti yang ditegaskan oleh Yang Berhormat Permatang Pauh, pendapatan Negara akan turut berkurangan ekoran harga minyak kelapa sawit mentah (CPO) juga merudum daripada RM3,000 yang dibentangkan oleh Dato’ Seri Abdullah hari ini hanya RM1,777.

Sudah tentulah pendapatan negara juga akan merosot. Pendapatan negara yang diunjurkan oleh Perdana Menteri sebelum ini sebanyak RM176 bilion dan perbelanjaan yang dibentangkan adalah RM207 bilion. Pada ketika itu pun defisit negara sudah mencecah angka RM28 bilion ataupun 3.6% yang diunjurkan untuk tahun 2009. Dalam keadaan sekarang, sudah tentulah lebih parah lagi. Defisit pada tahun ini yang diumumkan oleh Dato’ Seri Abdullah adalah 4.8%.

Tuan Yang di-Pertua, kalau kita jujur dan amanah dalam suasana krisis yang melanda negara pada hari ini unjuran defisit 3.6% untuk tahun 2009 tidak mungkin kita capai malahan dalam suasana ekonomi hari ini krisis dan kegawatan ekonomi; dan krisis kewangan, pendapatan negara akan berkurangan sebanyak 20% hingga 25% dijangka ‘membengkak’ kepada dua angka.

Tuan Yang di-Pertua, krisis kewangan global turut menjejaskan pasaran saham Bursa Malaysia. Kalau kita lihat indeks komposit Kuala Lumpur, semasa pembentangan bajet mantan Menteri Kewangan Dato’ Seri Abdullah, KLCI ditutup pada paras 1,100 mata.

Pada hari ini, kini, parasnya berada pada 917 mata, perbezaan sebayak 183 mata dalam masa sebulan setengah. Setakat jam dua petang ini Bursa Malaysia terus merudum dengan 35 mata lagi. Ini bermakna,

Tuan Yang di-Pertua, market capitalization negara kita semakin hari semakin menguncup. Namun Menteri Kewangan yang baru masih lagi seperti yang dilaporkan dalam banyak akhbar, in a state of denial. Tidak mahu menerima hakikat bahawa ekonomi negara kita pastinya akan terkesan ekoran impak kekangan kewangan dan krisis global yang tercetus daripada krisis subprima hinggalah meruntuhkan beberapa institusi kewangan raksasa di peringkat global baru-baru ini.

Tuan Yang di-Pertua, ramai penganalisis ekonomi berpendapat bahawa keadaan akan menjadi lebih bertambah buruk apabila kadar inflasi kita mencecah 8.5% iaitu yang tertinggi dalam tempoh 28 tahun. Situasi ini menuntut persediaan awal bagi mengelakkan kemungkinan yang akan berlaku akibat kejatuhan kuasa besar ekonomi dunia.

Justeru itu, Ketua Pembangkang dan Pakatan Rakyat menuntut supaya Menteri Kewangan tampil dalam Dewan Rakyat untuk mengemukakan satu bajet baru. Dia Menteri Kewangan baru, dia jangan terikat dengan Perdana Menteri. Jangan takut untuk merubah demi kepentingan rakyat, bukan demi kepentingan UMNO dan Barisan Nasional.

Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: [Bangun]
Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Yang Berhormat Kota Belud bangun, Yang Berhormat.
Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Minta penjelasan.
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Nanti, saya baru hendak… Jangan takutlah.
Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Tolak.
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Saya tidak takut, Tuaran. Jangan angkuh.
Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Salah, bukan Tuaran, Kota Belud.
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: You Kota Belud, tetapi di Tuaran pun orang sudah tolak. Ahli UMNO tolak, bukan saya tolak.
Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Sebab hendak jaga you di sini.
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Pembangkang tolak sudah lama dah. Ini ahli UMNO pun tolak, Tuan Yang di-Pertua.
Dr. Haji Mohd. Puad Zarkashi [Batu Pahat]: Perdana Menteri pun tidak timbul-timbul lagi.

Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Mana Perdana Menteri sekarang? Tuan Yang di-Pertua, Kajian Laporan Pelaburan Dunia 2008 yang dikeluarkan oleh PBB (UNCTAD) sepanjang tahun lalu mendapati buat pertama kalinya aliran keluar pelaburan daripada Malaysia melebihi kemasukan pelaburan asing iaitu berjumlah RM8.99 bilion dalam tempoh 2008. Tahun lalu, aliran keluar FDI daripada Malaysia berjumlah RM38 bilion. Peningkatan sebanyak 82% berbanding dengan hanya RM21 bilion sebelum itu. Malaysia hanya menerima FDI berjumlah RM29 bilion pada tahun lalu meningkat hanya 38%.

Datuk Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: [Masuk ke dalam Dewan].
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Sekarang Permatang Pauh sudah masuk.
Seorang Ahli: Tahulah!
Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Boleh bagi ruang?
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Yang Berhormat Kepala Batas mana? Sudah tiga hari tidak masuk Parlimen.
Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Boleh bagi ruang sebelum lari ke tempat yang lain?

Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Tuan Yang di-Pertua… Saya ingat tidak apalah uruskan di Tuaran dululah dan saya akan… Tuan Yang di-Pertua, Malaysia pernah Tuan Yang di-Pertua bergelar Asian Tiger sebelum ini kerana mempunyai asas ekonomi yang…

Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Sebelum larilah Yang Berhormat Gombak. Sedikit sahaja sedikit sahaja Yang Berhormat Gombak.
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: …Cukup kukuh dan potensi pertumbuhan ekonomi yang memberangsangkan.
Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Dia tidak bagi Yang Berhormat.
Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Sedikit sahaja sedikit sahaja fasal bajet.
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Saya habis ini saya bagi.
Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Okey thank you.

Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Tetapi sekarang kita tidak lagi menjadi destinasi pelaburan yang menarik di mata pelabur asing jika dibandingkan dengan Negara-negara jiran kita seperti Thailand, China dan Vietnam. Tuan Yang di-Pertua krisis yang berlaku tahun 1997, 1998 ada perbezaan apa yang berlaku sekarang kerana apa yang berlaku pada tahun 1997, 1998 ianya lebih terkesan dan melumpuhkan sektor kewangan, hartanah dan kerugian syarikat sektor korporat. Yang terkesan adalah pemain-pemain utama, pemain-pemain besar dalam sektor korporat akibat kepincangan pasaran saham dan serangan speculator pasaran mata wang asing.

Namun hari ini krisis yang sedang mendepani kita pada hari ini lebih terkesan kepada rakyat biasa dengan kenaikan harga minyak yang melonjak, harga barang makanan juga melambung tinggi. Kalau kita tidak mengambil inisiatif untuk menangani masalah ini bukan sahaja sektor swasta pemain yang besar akan terkesan tetapi rakyat yang di bawah akan terus merana di bawah pentadbiran UMNO dan Barisan Nasional. Justeru itu…

Datuk Haji Mohamad bin Haji Aziz [Sri Gading]: [Menyampuk]
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Ada masalah dengan Sri Gading Tuan Yang di-pertua. Justeru itu Pakatan Rakyat sudah berulang kali menyatakan kalau hendak selamatkan rakyat terbanyak di bawah segera turunkan harga minyak RM0.70 seperti yang kita cadangkan, itu yang pertama. Yang kedua hentikan semua bentuk tirisan yang berlaku dalam penganugerahan kontrak. Kita hendak banteras rasuah secara total. Jangan hanya slogan political pronouncement tetapi tidak ada moral courage untuk membanteras rasuah di bawah kepimpinan yang ada sekarang ini. Kalau Perdana Menteri Dato’ Seri Abdullah bin Haji Ahmad Badawi pun gagal selama lima tahun kami di Pakatan Rakyat dan majoriti rakyat Malaysia tidak nampak kesungguhan bakal Perdana Menteri untuk membanteras rasuah dalam negara ini. Tuan Yang di-Pertua…

Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: [Bangun]
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Okey.
Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Terima kasih Tuan Yang di-Pertua, terima kasih Yang Berhormat Gombak. Tadi pada mula perbahasan Yang Berhormat Gombak ada mengatakan bahawa pihak pembangkang menuntut Menteri Kewangan yang baru untuk membentangkan bajet yang baru berdasarkan keadaan ekonomi semasa dunia.

Saya ingin hendak tanya kepada Yang Berhormat Gombak pada tahun 1998, pada waktu itu Ketua Pembangkang yang berangan-angan menjadi Perdana Menteri sekarang ini adalah Menteri Kewangan. Pada waktu itu situasi ekonomi dunia juga meruncing seperti sekarang ini.

Saya hendak tanya kepada Yang Berhormat Gombak, Ketua Whip yang berangan-angan menjadi Menteri Kewangan kononnya. Pada waktu itu beliau adalah setiausaha sulit kepada Menteri Kewangan tetapi pada waktu itu saya tidak teringat walau saya tahu pada waktu itu Menteri Kewangan yang Ketua Pembangkang sekarang ini tidak membentangkan bajet alternatif walaupun pada waktu itu ekonomi dunia merudum dan pasaran saham jatuh, kadar faedah melonjak angkara Ketua Pembangkang menaikkan interest rate. Pada waktu itu Kementerian Kewangan, Menteri Kewangan yang bertanggungjawab tidak membentangkan bajet alternatif. Ini adalah satu hipokrit, satu putar belit, lidah bercabang, talam dua muka. Tolong jawab.

Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Tuan Yang di-Pertua saya gembira kerana memberi laluan kepada Yang Berhormat Kota Belud sebab kalau dia tidak bercakap tidak nampak dia tidak cerdik. Akan tetapi bila dia buka sahaja mulut nampak kedangkalan dan kejahilan seorang pemimpin UMNO. Apa yang berlaku tahun 1997, 1998 boleh check rekod dalam Dewan Rakyat. Dalam menangani krisis kewangan pada ketika itu Menteri Kewangan membentangkan dua kali revised bajet dalam Dewan Rakyat. Masa itu dia budak hingusan di Sabah sahaja dia tidak tahu.

Tuan Saifuddin Nasution bin Ismail [Machang]: Boleh minta laluan Yang Berhormat Gombak? Minta laluan sedikit.
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Ha, Yang Berhormat Machang boleh.
Tuan Saifuddin Nasution bin Ismail [Machang]: Apakah Yang Berhormat Gombak bersetuju kerana itulah maka Kota Belud tersungkur dalam pemilihan UMNO bahagian baru-baru ini. Dia mungkin seorang penyokong hebat menantu Perdana Menteri. Dia mungkin boleh terbang hebat dan gah di peringkat politik nasional. Akan tetapi kalau tersungkur di kampong sendiri ini tidak ada apa hebatnya. Apakah Yang Berhormat Gombak setuju?

Datuk Haji Mohamad bin Haji Aziz [Sri Gading]: Astagfirullahalazim.
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Saya setuju 200% Machang.
Tuan Pua Kiam Wee [Petaling Jaya Utara]: Yang Berhormat Gombak bagi jalan.
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Itu saya sebut tadi daripada awal, saya hendak habiskan ayat. Dari awal saya sudah sebut masalahnya sekarang bukan pembangkang tolak. Orang UMNO ahli di UMNO di bawah pun sudah cerdik sudah hendak tolak pemimpin yang dangkal dan jahil seperti ini, ini yang berlaku. Saya silakan PJU.

Tuan Pua Kiam Wee [Petaling Jaya Utara]: Terima kasih Yang Berhormat Gombak. Adakah benar bahawa pada tahun 1997 pada masa itu kita tidak ada pergerakan harga minyak seperti pergerakan yang kita tengok hari ini. Di mana harga USD140 se barrel turun kepada USD70 . Pada masa itu harga minyak adalah hanya antara USD12 dan USD15 sahaja. Pada masa itu hasil negara kita, hasil kerajaan negara kita tidak rely kepada hasil daripada Petronas kita tidak hanya lebih kurang 10% sahaja. Tidak macam hari ini di mana Petronas sumbangannya lebih kurang 46.4% daripada kesemua hasil negara kita. So situasi sudah tidak sama. Tidak boleh gunakan isu 1997 untuk 2009. Terima kasih.

Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Terima kasih PJU. Inilah kehebatan Ahli-Ahli Parlimen Pakatan Rakyat. Tuan Yang di-Pertua kalau boleh saya mencadangkan supaya kita aturkan satu sesi kuliah ekonomi yang akan dipimpin oleh PJU. Peserta dia daripada Kota Belud, Kinabatangan, Sri Gading, Bintulu, Batu Pahat.

Datuk Haji Mohamad bin Haji Aziz [Sri Gading]: Yang Berhormat Sri Gading, tidak masuklah Yang Berhormat Sri Gading tidak masuk.
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Boleh Tuan Yang di-Pertua saya hendak cadangkanlah.
Dato’ Ismail Kasim [Arau]: Yang Berhormat Arau tidak masuk, Arau?
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Yang Berhormat Sri Gading saya ingat tidak payah sebab dia pun sudah lanjut sudah usia dia.
Datuk Haji Mohamad bin Haji Aziz [Sri Gading]: Tidak payah tidak payah tidak payah. [Ketawa]
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Boleh Tuan Yang di-Pertua setuju dengan cadangan saya.
Datuk Haji Mohamad bin Haji Aziz [Sri Gading]: Sri Gading pun tidak ingin.
Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Yang itu Tanya dengan dia orang Yang Berhormat jangan tanya saya.
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Okey terima kasih. Baik Tuan Yang di-Pertua saya hendak teruskan ucapan saya…
Dr. Haji Mohd. Puad Zarkashi [Batu Pahat]: Mohon laluan.

Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Tidak apa saya hendak teruskan lepas itu kita beri laluan kalau tidak saya tidak ada masa. Kita telah banyak mendengar perbahasan tentang pembelian BII oleh Maybank. Ketua Pembangkang hujah dengan cukup terperinci bagaimana pembelian ini menjadi satu mendapat kritikan yang hebat bukan sahaja daripada sektor kewangan dalam negara tetapi juga di peringkat antarabangsa.

Pada petang ini Tuan Yang di-Pertua saya hendak menyentuh pula tentang kebimbangan para pelabur mengenai pembelian 20% kepentingan saham dalam NCD Bank. Sebuah bank terbesar di Pakistan sekali lagi oleh Maybank.

Penganalisis pasaran tempatan, kali ini saya hendak gunakanlah laporan yang dibuat oleh ECM Libra ini yang agak terperinci. Bertarikh 23 September 2008 Tuan Yang di-Pertua yang menganggap pengambilalihan ini terlalu mahal dengan harga RM2.87 bilion. Kalau BII harga yang dibeli itu ketinggiannya melebihi 4.25 daripada book value tetapi dalam konteks pembelian MCB Bank oleh Maybank ini ianya adalah pada nilai RM5.1 tiga kali ganda daripada book value.

Apa ini? Saya minta Menteri Kewangan datang jawab. Jangan sibuk dengan kontrak-kontrak besar yang telah pun dikupas oleh Ketua Pembangkang. Tuan Yang di-Pertua, sehingga hari ini kerugian yang dialami akibat kejatuhan harga saham MCB iaitu susut nilai impairment value ialah sebanyak RM1.58 bilion sebanyak hampir 60% berbanding dengan harga pembelian asal.

Maknanya dalam lima bulan pembelian MCB Bank oleh Maybank telah mengalami kerugian sebanyak RM1.58 bilion. Kalau kita lihat dari kadar pertukaran wang asing, kerugian daripada pertukaran wang asing ialah sebanyak RM261 juta kerana kejatuhan nilai Rupee Pakistan sebanyak 11.3% berbanding nilai ringgit semenjak tarikh pembelian tersebut. Jadi jumlah kerugian Maybank tanggung hari ini ialah RM1.8 bilion.

Kalau ini berlaku dalam tempoh lima bulan, sedangkan pemegang saham utamanya adalah PNB yang sepatutnya menjaga kepentingan rakyat Malaysia khususnya golongan bumiputera. Apa akan jadi kepada pemegang-pemegang saham yang melabur dalam ASB, ASN dalam PNB. Maka pembayaran dividen juga akan merosot. Mengapa perkara ini tidak dibahaskan oleh Ahli-ahli Parlimen UMNO dan Barisan Nasional?

Justeru itu Tuan Yang di-Pertua, saya berharap perkara ini dapat diberikan perhatian dengan lebih teliti. Persoalan hari ini ialah hendak keluarkan negara daripada kegawatan ekonomi, krisis ekonomi, kita perlukan satu kepimpinan yang kuat Tuan Yang di-Pertua. Kalau hendak harap kepimpinan yang ada sekarang, saya bimbang. Kalau Tuan Yang di-Pertua teliti betul-betul ucapan mengampu yang dikemukakan oleh UMNO dan Barisan Nasional, istilah yang mereka gunakan ialah ini ‘bajet prihatin’.

Saya agak mual mendengar istilah-istilah seperti ini. Kalau benar ini Bajet Prihatin, prihatin kepada siapa? Prihatin kepada menantu, prihatin kepada anak, prihatin kepada isteri atau prihatin kepada rakyat yang terbanyak. Pagi ini sahaja Tuan Yang di-Pertua, berlaku di negeri Johor…

Dr. Haji Mohd. Puad bin Zarkashi [Batu Pahat]: [Bangun]
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Ini hendak masuk Johor. Selepas saya masuk Johor, Yang Berhormat Batu Pahat boleh bangun.

Pagi ini Tuan Yang di-Pertua, orang-orang Melayu negeri Johor dihambat. Yang Berhormat Sri Gading tolong dengar, dihambat, dipukul, dimusnahkan, dilayan seperti binatang. Bukan dilakukan oleh HINDRAF. Tidak dilakukan oleh orang-orang Cina, orang India. Yang memukul orang-orang Johor pada pagi ini ialah pihak berkuasa polis.

Lebih 300 anggota polis memukul rakyat Johor, penduduk Kampung Baru Plentong Tengah, Skudai Johor yang sudah menetap di tanah itu puluhan tahun. Dia sudah memohon untuk mendapatkan hak milik tanah sebanyak lapan kali daripada kerajaan negeri. Akhirnya kerajaan negeri tidak anugerahkan tanah kepada rakyat tempatan, tidak anugerahkan kepada Melayu. Anugerahkan tanah ini kepada syarikat swasta Oakfield Sdn. Bhd.

Di mana ketuanan Melayu yang dilaungkan oleh UMNO dan Barisan Nasional. [Tepuk] Mana keris Melayu yang dikeluarkan oleh Menteri Pelajaran. Di Mukah Sarawak Tuan Yang di-Pertua, 15,000 rakyat tempatan dihambat begitu sahaja dari Johor Bahru ke Mukah rakyat dilayan seperti pendatang asing. Oleh siapa, bukan HINDRAF, bukan Cina, DAP, bukan Pakatan Rakyat, tetapi oleh pemimpin UMNO yang rakus dan zalim terhadap masalah rakyat. Ini berlaku di negeri Johor, bangun Yang Berhormat Batu Pahat. [Ketawa]

Dr. Haji Mohd. Puad bin Zarkashi [Batu Pahat]: Terima kasih Yang Berhormat Gombak kerana memberi laluan. Terima kasih Tuan Yang di-Pertua. Saya ingin mengingatkan Yang Berhormat Gombak, ini yang saya kata bahawa Yang Berhormat Gombak tidak mendengar apa yang saya hujahkan ketika membahaskan bajet ini, bahawa banyak sebenarnya perkara penganugerahan tanah yang telah diberikan kepada rakyat.

Saya sebagai Ahli Parlimen sudah dua kali mengurus pembahagian tanah ini. Jadi sebab itulah kalau ada satu kes seperti ini tidak bermakna bahawa kerajaan mahu menzalimi rakyat. Tengoklah beberapa tahun kerajaan sudah memerintah dan sedikit lagi Yang Berhormat Gombak, sedikit sahaja.

Berhubung dengan soal bajet tadi, kita sudah menyebut iaitu bahawa bajet ini adalah perancangan yang perlu dilaksanakan. Kalau kita tidak laksanakan, sedangkan kita kata, memang kita akan revise di penghujung tahun.

Maka ini membawa kesan bahawa ekonomi boleh collapse dan keyakinan orang luar juga akan runtuh jika sekiranya kita hendak mengubah dalam masa yang singkat. Yang penting ialah perancangan itu mesti dilaksanakan dan barulah pertumbuhan itu boleh meningkat. Itu yang lebih penting daripada hendak mendengar cakap pembangkang yang ingin mengeksploitasikan isu ini, seolah-olah kerajaan ini tidak peka dan tidak pandai dalam mengurus ekonomi. Saya sebenarnya dengar kuliah Yang Berhormat Gombak lagi saya tidak faham, kelulusan ekonomi mana yang digunakan.

Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Sebab itu saya jemput pergi kuliah ekonomi, baru faham. Namun, saya faham Yang Berhormat Batu Pahat ini, saya kenal lama. Sekarang dalam keadaan sedang berjinak-jinak dengan bakal Perdana Menteri, manalah tahu dapat jadi menteri, tidak mengapalah. Itu cita-cita dia.

Akan tetapi kalau ini ‘bajet prihatin’, saya hendak cadangkan kalau Menteri Kewangan yang baru ini tidak faham prinsip ekonomi, sewajarnyalah beliau belajar daripada pakar, tokoh-tokoh ekonomi sama ada dalam negara atau luar negara. Dalam konteks Johor ini, seorang tokoh ekonomi yang agak terkenal, yang disebut juga oleh Ketua Pembangkang iaitu Hernando De Soto. Prinsipnya mudah, beri tanah kepada rakyat miskin, boleh faham Yang Berhormat Sri Gading? Jangan belajar dari Mongolia.

Datuk Haji Mohamad bin Haji Aziz [Sri Gading]: Yang Berhormat Gombak, saya sebenarnya tidak mahu mengganggu ucapan Yang Berhormat.
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Tidak, saya tidak beri laluan lagi. Belum, belum, tunggu.
Datuk Haji Mohamad bin Haji Aziz [Sri Gading]: Di bahagian saya ada 8000 ekar tanah hutan yang diberi kepada petani-petani luar bandar yang memerlukan tanah. Ini telah pun menjadi kenyataan.

Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Saya belum…
Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Yang Berhormat, tidak bagi laluan Yang Berhormat.
Datuk Haji Mohamad bin Haji Aziz [Sri Gading]: Jadi saya sebenarnya tidak hendak mengganggu tetapi saya hendak menjelaskan Tuan Yang di-Pertua perkara yang sebenarnya. Jadi kalau menuduh kerajaan tidak memberikan tanah, tidak memberikan pembelaan kepada rakyat, itu kita tolak sama sekali. Ini kerana kenyataannya parti Barisan Nasional, Kerajaan Barisan Nasional – ratusan, ribuan hektar yang telah diberi kepada rakyat. Namun kita tidak menafikan ada permohonan yang belum selesai.

Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Yang Berhormat Sri Gading.
Dr. Haji Mohd. Puad Zarkashi [Batu Pahat]: Ini baru memerintah …
Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Yang Berhormat, okey.
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Ini Dewan Rakyat Malaysia …
Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Saya tahu Dewan Rakyat. Itulah Tuan Yang di-Pertua kita kena dengar. Jadi Yang Berhormat Gombak bercakap kalau Tuan Yang di-Pertua bagi laluan, baru bagi laluan. Jadi saya ingatkan Yang Berhormat Gombak masa yang ada lima minit lagi.

Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Saya minta tambahan sedikit.
Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Saya minta maaf Yang Berhormat. Kalau minta tambahan, sebelah sana juga minta tambahan juga.
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Dengan gangguan seperti ini macam mana Tuan Yang di-Pertua.
Dr. Mohd Hatta bin Md. Ramli [Kuala Krai]: Gangguan sedikit, ini bukan gangguan, penjelasan sedikit.
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Sila.

Dr. Mohd Hatta bin Md. Ramli [Kuala Krai]: Terima kasih Tuan Yang di-Pertua dan terima kasih kepada Yang Berhormat Gombak. Yang Berhormat Gombak menyebut tadi mengenai tindakan yang di Plentong, bagaimana pasukan polis begitu handal menunjukkan kehebatan mereka melaksanakan tanggungjawab yang diarahkan pemimpin-pemimpin UMNO.

Hari ini dalam salah satu jawapan bertulis yang diberikan oleh Menteri Dalam Negeri kepada soalan yang ditanyakan, “Apakah punca pondok polis di Jalan Haji Taib ditutup sedangkan aktiviti maksiat, perjudian, samun dan pergaduhan sering berlaku?”.

Tuan-tuan dengar apa jawapan dia, “Pondok polis di Jalan Haji Taib terpaksa ditutup kerana pihak polis mendapati lokasi tersebut tidak lagi sesuai atau selamat bagi anggota polis yang bertugas”. [Ketawa]

“Persekitaran kawasan yang kotor kemungkinan terdedah kepada penyakit berjangkit.” Siapa suruh? “Serta ancaman penjenayah-penjenayah memudaratkan keselamatan anggota.” [Ketawa] Menteri Dalam Negeri kena letak jawatan kalau takutkan keselamatan polis sendiri dalam kawasan itu saya cadangkan semua balai polis, pos polis buat di dalam beret-beret tentera, selamat. Jadi macam mana dengan rakyat cukup berani tapi Lorong Haji Taib dia cukup takut.

Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Terima kasih Tuan Yang di-Pertua. Itulah kualiti menteri UMNO dan Barisan Nasional. Sebab itu ramai Ahli-Ahli Parlimen sekarang berhasrat berhijrah supaya kita wujudkan satu kerajaan baru yang akan dibentuk oleh orang yang ada amanah dan maruah.

Dr. Haji Mohd. Puad Zarkashi [Batu Pahat]: Bagi tarikh baru.
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Tuan Yang di-Pertua, ada kaitan dengan isu Yang Berhormat Sri Gading. Kalau benar pun rakyat diberikan tanah tetapi di negeri Johor sendiri tanah Kem Majidi puluhan ribu diserahkan kepada sektor swasta, Kejora begitu juga. Jangan ambil satu angka tetapi hendak rabunkan mata yang lain. Rabunkan Ketua UMNO bahagian boleh tetapi tidak boleh rabunkan mata rakyat di atas kezaliman UMNO dan Barisan Nasional.

Tuan Yang di-Pertua, negara sekarang menghadapi krisis kewangan. Ekonomi global yang juga memberi kesan kepada negara kita. Sudah tentulah rakyat mengharapkan kepimpinan yang kuat, yang ada maruah yang dapat menangani masalah ini secara bermaruah dan berprinsip. Tetapi malangnya nampak pemimpin UMNO dia sibuk bergelut dengan krisis dalaman UMNO. Berebut dengan jawatan-jawatan tertentu.

Apakah orang seperti ini hendak kita sandarkan harapan bahawa negara boleh selamat? Rasuah berleluasa., kepimpinan tidak boleh. Oleh sebab itu, saya cadangkan supaya bersetuju dengan Yang Berhormat Ipoh Timur semalam supaya kita kena wujudkan satu suruhanjaya bebas untuk menyiasat segera semua skandal-skandal yang sedang dialami oleh Timbalan Perdana Menteri yang kononnya bakal menjadi Perdana Menteri. Terlalu banyak, kita bukan buat tuduhan melulu. Kita kemukakan fakta, kita kemukakan bukti, kita kemukakan laporan.

Dari kes pembunuhan Altantuya kita bukan tuduh dia terlibat tetapi siasatan pun tidak dimulakan. Kerana apa? Sebab dia Timbalan Perdana Menteri. Komisyen Scorpene Submarine tidak langsung dimulakan.

Di mana peranan Badan Pencegah Rasuah? Oh, kalau kes Exco Perak dalam masa seminggu terus didakwa di mahkamah. Laporan yang kita buat, laporan rasuah yang dikemukakan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Ketua Polis Negara, terhadap Peguam Negara bertarikh 1 Julai sampai hari ini belum ada tindakan daripada kerajaan UMNO dan Barisan Nasional. Di mana letak kewibawaan Badan Pencegah Rasuah yang sepatutnya bertindak bebas bukan tunduk kepada kuasa politik dan parti-parti politik.

Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Masa Yang Berhormat sudah habis ya.
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Saya hendak minta hendak rumuskan Tuan Yang di-Pertua.
Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Rumus dengan ringkas Yang Berhormat ya.

Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Oleh itu, saya berharap kita dapat memastikan Badan Pencegah Rasuah ini dapat menjadi satu badan yang bebas, dapat menangani masalah rasuah. Kita hendak pastikan negara ini dipimpin oleh orang-orang yang ada maruah.

Kita ada banyak masalah soal ekonomi, rasuah, jenayah yang semakin hari semakin berleluasa. Maka kepimpinan yang kuat yang ada morallah yang dapat menyelamatkan. Jangan kita sibuk dengan pemilihan UMNO dalam satu dua bulan ini. Ranap negara, yang dipilih pun tidak ke mana. Semua rosak belaka. Tidak ada kepimpinan, orang yang pergi Australia tidak boleh cakap orang putih tapi boleh bawa duit orang putih pun hendak jadi Timbalan Presiden UMNO. Ini, [menunjukkan buku dan VCD] seorang Menteri Kabinet, masih Menteri Kabinet ada dua laporan polis yang telah dikemukakan.

Saya hendak tanya Menteri Dalam Negeri, apakah hasil siasatan terhadap menteri yang berkenaan? Yang memukul orang sehinggakan mangsa ini Tuan Yang di-Pertua kecederaannya kekal sampai sekarang. Mata tidak boleh tutup. Yang memukul siapa? Bukan gengster. Yang memukul Menteri Kabinet daripada UMNO dan Barisan Nasional. Ada seorang menteri…

Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Ini bukan rumusan Yang Berhormat?
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: yalah hendak rumus, saya hendak landing.
Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Yang Berhormat kalau Yang Berhormat sendiri tidak boleh ikutkan peraturan macam hendak …
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Saya hendak landing, landing saya tadi Tuan Yang di-Pertua kita hendak kepimpinan yang kuat.
Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Saya pun ada tugas dan tanggungjawab juga.

Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Okey saya hendak rumuskan yang terakhir. Laporan polis pun ada dengan saya Tuan Yang di-Pertua. Ini serius, ini bukan tuduhan, ini bukan surat layang. Laporan polis ada, VCD ada, buku ada apa hendak lagi? Kes mahkamah apa? Siasatan pun belum mula dimulakan. Yang ini saya hendak tanya. Ini tidak faham Yang Berhormat Batu Pahat ini. Kursus mahkamah pula untuk Yang Berhormat Batu Pahat. Ada seorang menteri , saya hendak tanya juga menteri yang meraba seorang perempuan apa jadi? Sekarang bekas menteri. Sudah pergi angkasa lepas, terlepas semua.

Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Tidak apa Yang Berhormat, buatlah…
Tuan Mohamed Azmin bin Ali [Gombak]: Jadi saya hendak harapkan Tuan Yang di-Pertua, supaya Ahli-Ahli Parlimen yang ada prinsip, concern kita kena jelas. Kita bukan hendak bergaduh Tuan Yang di-Pertua. Saya hendak rumuskan bahawa inilah masa yang terbaik untuk sama-sama kita duduk, kita bincang, kita bahas demi kepentingan rakyat keseluruhannya untuk memperkasakan ekonomi dalam negara kita. Sekian, terima kasih.

RUJUKAN: 16 Oktober 2008

Tinggalkan komen