MP PAS Rantau Panjang: Ingin tahu Pusat Pemulihan Dadah berteraskan Islam?

Puan Hajah Siti Zailah binti Mohd. Yusoff [Rantau Panjang]: Terima kasih Tuan Yang di-Pertua. Soalan tambahan saya, permasalahan dadah ini masalah yang amat membimbangkan negara kita.

Saya ingin tahu daripada pusat-pusat pemulihan dadah yang telah dilaksanakan sekarang ini, berapakah yang berteraskan cara Islam dan sejauh mana kesannya terhadap penagih-penagih dadah untuk pulih dalam keadaan yang baik. Terima kasih.

Dato’ Seri Syed Hamid Albar: Tuan Yang di-Pertua, daripada jumlah 54 itu, 70% daripadanya adalah pusat-pusat pemulihan yang bukan berteraskan agama Islam tetapi agama-agama lain. 30% adalah berteraskan kepada kumpulan yang ditubuhkan mengikut kehendak dan pendekatan Islam.

Jadi penggunaan agama ini kita melihat sebagai salah satu cara untuk memberikan kekukuhan kepada seseorang secara dalaman dan ini menjadi bantuan kepada keyakinan dan membina jati diri kepada seseorang. Sebab itu kita memberikan tumpuan kepada itu untuk memantapkan kekuatan agama di dalam pendekatan bagi memulihkan seseorang penagih. Terima kasih.

Soalan asal
Soalan No. 2. – Dato’ Dr. Zainal Abidin bin Ahmad [PKR Hulu Selangor] minta Menteri Dalam Negeri menyatakan nama badan-badan bukan kerajaan dan pusat pemulihan dadah persendirian (PPP) yang telah menerima peruntukan sebanyak RM700,000 yang telah diperuntukkan pada tahun 2008. Apakah kriteria pemberian peruntukan tersebut, terutamanya kepada PPP yang berdaya maju menjalankan program pemulihan dan yang gagal melaksanakan program pemulihan penagih setelah menerima peruntukan.

Rujukan: Sesi soalan jawab lisan 30 Oktober 2008

Tinggalkan komen