MP PAS Kota Raja: Mencelah ucapan BN Jempol bahas peruntukan Kementerian Wilayah Persekutuan

26 November 2008:

Ahli Parlimen Kota Raja mencelah ucapan BN Jempol membahaskan peruntukan kementerian Wilayah Persekutuan, 26 Nov. 2008.

Teks penuh:
Dr. Siti Mariah binti Mahmud [Kota Raja]: Terima kasih Tuan Pengerusi, terima kasih Yang Berhormat. Saya cuma ingin bertanya kepada Yang Berhormat sambutan-sambutan menyambut tahun baru ini. Walaupun tujuannya seperti Yang Berhormat katakan untuk meningkatkan rasa patriotisme dan perpaduan.

Akan tetapi semenjak beberapa tahun ini kita sering mendapat paparan di akhbar, perhimpunan-perhimpunan menyambut perayaan tahun baru ini akhirnya menjadi pesta seronok-seronok atau lebih menjurus kepada maksiat. Jadi apakah pandangan Yang Berhormat mengenai perkara ini? Terima kasih.

Dato’ Haji Lilah Yasin [Jempol]: Saya bersetuju dengan pandangan Yang Berhormat.
Tuan Pengerusi [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Ada satu minit lagi Yang Berhormat ya.
Dato’ Haji Lilah Yasin [Jempol]: Saya tak suka soal berseronok dan saya juga tak suka pada maksiat. Jadi itu sebabnya garis panduan tadi saya bagi. Akhir sekali Tuan Pengerusi, berkaitan dengan penyelarasan perumahan rakyat dan juga perumahan awam dewan bandar raya.

Saya mohon di bawah peruntukan ini supaya infrastruktur di rumah-rumah awam dan rumah-rumah rakyat termiskin di kawasan Wilayah Persekutuan di dewan bandar raya diberikan perhatian sewajarnya oleh kerajaan. Binalah dewan yang cukup, tempat masyarakat tersebut mengadakan kenduri kahwin, kematian dan sebagainya. Kadang kala nak bawa jenazah naik turun dan sebagainya, lif dia pula rosak.

Dengan membina lagi kemudahan-kemudahan tempat letak sampah yang cukup, dengan kebersihannya yang tidak terjaga, kekotoran yang berlaku menyebabkan penyakit. Saya yakin dan percaya kalau soal-soal kebersihan ini dapat dibantu dengan menggunakan sebahagian peruntukan di bawah butiran ini akan dapat menimbulkan keselesaan yang lebih kepada rakyat kita yang menghuni di kawasan tersebut. Terima kasih Tuan Pengerusi.

Tinggalkan komen