MP PAS Titiwangsa: Ingin tahu insentif tubuh Pasukan Bomba Sukarela

Dr. Lo’ Lo’ Mohamad Ghazali [Titiwangsa]: Terima kasih Tuan Speaker, terima kasih Yang Berhormat Timbalan Menteri. Saya ingin bertanya adakah Ahli Parlimen di bawah Pusat Khidmat Wakil Rakyat ini boleh menubuhkan pasukan bomba seperti yang tersebut itu dan adakah insentif-insentif ataupun kos yang perlu ditanggung? Terima kasih.

Dato’ Seri Ong Ka Chuan: Terima kasih Yang Berhormat. Sebenarnya kalau di tempat kita tidak ada balai bomba, kita memang menggalakkan pasukan bomba sukarela ini di mana kita akan beri latihan kepada pasukan sukarela, kemudian kelengkapan akan diberi.

Buat masa sekarang kita ada beri satu kereta Proton Arena yang kita ubahsuai yang dilengkapi dengan pump hose fitting dan sebagainya. Sebenarnya tujuannya untuk mereka dapat menyelamatkan, orang kata, “golden hour” dalam lima minit sebelum pasukan dari balai bomba yang sebenarnya datang, kita harap pasukan sukarela ini ia dapat memainkan peranan dalam masa kecemasan itu.

Maka kita akan memberi latihan dan kelengkapan seperti yang disebutkan tadi.

Rujuk: Pencelahan Penggulungan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Dato’ Seri Ong Ka Chuan, 30 Oktober 2008, ms 194

Tinggalkan komen