MP PKR Machang: Penglibatan Syarikat besar memajukan Tanah Terbiar

Tuan Saifuddin Nasution bin Ismail [Machang]: Terima kasih Tuan Yang di-Pertua, terima kasih Yang Berhormat Menteri atas ruang ini. Saya hendak balik selangkah ke belakang ini isu tanah terbiar.

Apakah Yang Berhormat Menteri bersedia bagi pihak kerajaan untuk barang kali mengambil sedikit pelajaran daripada pengalaman Manmohan Singh di India. Saya dapati isu tanah terbiar di sana juga serius tetapi formulanya Yang Berhormat Menteri ialah ia libatkan syarikat-syarikat besar misalnya syarikat Bharti Group. Ini syarikat yang the best performing companies in the world dalam bidang ICT tetapi dia juga terlibat dalam bidang pertanian.

Dia J-V dengan Walmart stores dan akhirnya dia proved facilities kepada orang kampung, dia majukan tanah, dia bantu dari segi kepakaran dan juga sistem pemasaran. Begitu juga syarikat Tata Group di India.

Aktiviti utamanya ada tujuh bidang. Satu daripadanya ialah dia melabur secara besar-besaran, memajukan tanah terbiar dan dia kerjasama dengan syarikat Ireland. Petani boleh memasarkan menggunakan jaringan ini dan India menjadi antara negara yang mengeksport sayur dan juga buah-buahan yang terbesar di Eropah selepas China.

Jadi isunya ialah penglibatan syarikat-syarikat gergasi di sana dalam bidang pertanian. Apabila syarikat besar ini terlibat dia boleh sebenarnya jaga dan protect pelaburan dia.

Jadi dia tidak mengharapkan hanya kerajaan dengan biaya yang terhad tetapi syarikat-syarikat
gergasi terlibat. Apakah model ini turut dipertimbangkan atau boleh dipertimbangkan oleh pihak
kerajaan? Saya mohon pandangan?

Dato’ Mustapa Mohamed: Terima kasih Yang Berhormat Machang. Seperti yang sebutkan tadi ada masalah di Malaysia. Pertamanya pemilik tanah sukar dikesan. Tidak tahu mana dia, dia tinggal di luar kawasan. Kadang-kadang satu tanah itu mungkin dua hentar sahaja tetapi pemiliknya sampai dua puluh orang, saya sendiri ada pengalaman di kawasan umpamanya kita hendak bangunkan satu tanah ini cuma dua hektar sahaja untuk pertanian tetapi pemiliknya 15 orang.

Kalau dapat persetujuan sepuluh orang, lima lagi tidak dapat jadi ini antara masalah di Malaysia. Memanglah kita menghargai pandangan Yang Berhormat dan itu sebabnya kita ambil pendekatan yang mana tanah-tanah milik kerajaan sekarang ini kita sudah pasti.

Tadi disebut MARDI. MARDI ada 500 lebih hektar kita akan iklankan di pejabat tanah. Kita akan minta siapa yang berminat. Syarikat tersebut mungkin syarikat GLC ataupun syarikat besar dan kita terbuka. Jadi ini kaedah baru yang kita gunakan untuk majukan tanah terbiar.

Tanah milik individu ini sukar oleh kerana untuk mendapat persetujuan tuan punya tanah itu amat sukar sekali dalam negara kita Malaysia. Jadi pendekatan yang kita gunakan kita kenal pasti tanah kerajaan untuk dibangunkan oleh swasta termasuklah GLC.

Datuk Haji Ab. Halim Ab. Rahman [Pengkalan chepa]: Saya minta sedikit penjelasan mengenai teknologi pertanian ini. Selain daripada Thailand, Taiwan sebagai mana yang dilawati oleh backbenches BN, ada satu syarikat yang sangat masyhur dengan teknologi benih iaitu ‘Non Yuu Sdn. Bhd’ yang membekalkan benih-benih seedless watermelon, cabbage dan semua sayursayuran yang diimport oleh Thailand, benih yang diimport oleh Thailand dan juga Malaysia.

Akan tetapi, Thailand import benih ini, dutinya sangat rendah, tax. Malaysia ini sangt tinggi. Jadi, saya hendak tanya adakah masih MARDI gagal untuk melahirkan benih-benih seperti tembikai yang tidak ada butir, begitu juga dengan lain-lain perkara yang dihasilkan di Taiwan.

Hendak tanya sejauh mana teknologi ini telah berkesan dalam mempromosi dan memperbaiki mutu benih kita untuk mengurangkan import benih-benih itu?

Dato’ Mustapa Mohamed: Dua persoalan yang dibangkitkan oleh Yang Berhormat Pengkalan Chepa Tuan Yang di-Pertua. Yang pertama sama ada kita kenakan duti import ke atas pembelian benih daripada Taiwan ini satu perkara yang spesifik yang saya kena rujuk, saya kurang pasti sama ada duti import atau pun tidak.

Berkaitan dengan setakat mana MARDI, soalan kedua telah berjaya. MARDI memang telah berjaya untuk mengeluarkan beberapa variety baru padi umpamanya MR219, MR220, 90% padi dalam negara adalah variety yang dihasilkan oleh MARDI hasil kajian MARDI. MARDI juga mengeluarkan benih-benih lain termasuklah sayur-sayuran dan boleh dibeli, kita buka tapak MAHA ini setiap hari Sabtu untuk orang ramai. Orang ramai boleh beli benih-benih sayur dan buah-buahan, seedless watermelon tadi saya difahamkan juga dikeluarkan dalam negara kita.

Jadi, mana-mana pihak yang berminat untuk membeli benih-benih termasuk dikeluarkan Jabatan Pertanian dan MARDI silalah ke tapak MAHA setiap hari Sabtu pukul 9 hingga pukul 5 petang.

Akhir sekali Tuan Yang di-Pertua. Isu yang dibangkitkan oleh Yang Berhormat Permatang Pauh dan Wangsa Maju berkaitan teguran audit – perolehan ternakan induk kacukan yellow cattle. Perkara ini memanglah dibangkitkan oleh pihak audit.

Pihak audit telah menyatakan beberapa perkara yang tidak mengikuti peraturan, beberapa syarat telah tidak dipenuhi termasuklah lembu kacukan yang sepatutnya beratnya 250 kg diterima sekurang-kurangnya tetapi ada yang kurang beratnya yang ditetapkan juga diterima.

Ada beberapa perkara dibangkitkan dalam laporan audit. Ini memang dalam pengetahuan kementerian. Kita memang serius perkara ini. Kementerian memandang serius dan mengambil berat perkara yang dibangkitkan oleh audit dalam tegurannya.

Satu siasatan dalaman telah pun dijalankan. Ini berlaku pada awal tahun 2007, Februari 2007 apabila ternakan jenis yellow cattle dibawa negara China di mana syarikat berkenaan mengikut Laporan Audit telah tidak mematuhi syarat yang ditetapkan tetapi diterima oleh jabatan dan dibuat bayaran. Ini menjadi subjek dalam Laporan Audit.

Saya ingin memaklumkan di sini bahawa kita tidak sekalikali dengan izin, tolerate perkara ini dan siasatan sedang berjalan dan kita tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap mereka yang bersalah.

Terima kasih diucapkan kepada semua Ahli Yang Berhormat yang membahaskan belanjawan. Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani ada isu-isu yang tidak sempat saya jawab. Mungkin kita boleh teruskan debat dalam masa Jawatankuasa. Terima kasih Tuan Yang di-Pertua.

Rujuk: Sesi Pencelahan Penggulungan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Dato’ Mustapa Mohamed3 November 2008 ms 64-67

Tinggalkan komen